Panasonic Lumix G9 - Jakość zdjęć w praktyce

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9
Marka:
Panasonic
Nasza ocena:

87%

Zdjęcia RAW 80 Mp, tryb seryjny 60 kl./s, superszybki AF oraz filmy 4k - Lumix G9 ma ambicje rywalizować ma z reporterskimi lustrzankami. Czy podoła temu zadaniu?

Autor: Maciej Luśtyk

10 Styczeń 2018
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

Jak mogliśmy zauważyć już w przypadku testów studyjnych, zdjęcia wykonywane przy niskich czułościach odznaczają się fantastyczną wręcz szczegółowością, która przesuwa granice tego, co wydawało nam się możliwe do uzyskania przy pomocy aparatów systemu Micro 4/3. Pod tym względem nowy Lumix staje się tym samym wzorem do naśladowania dla głównej konkurencji. Co do samej kolorystyki zdjęć, bywa różnie. Choć zdjęcia są kontrastowe, niekiedy kolory wydają się nieco przygaszone. Czasem ma się wrażenie, że aparat gubi drobne niuanse kolorystyczne i nie zawsze trafia w punkt z balansem bieli. Mimo to w większości sytuacji, przy dobrym świetle będziemy pozytywnie zaskoczeni jakością zdjęć.

ISO 200

ISO 200

ISO 200

ISO 320

ISO 400

ISO 640

Niestety dobre wrażenie zaciera się wraz z detalami, gdy tylko zwiększymy czułość aparatu powyżej wartości ISO 800. Zdjęcia nadal wyglądają dobrze, niestety we znaki zaczyna dawać się już wspomniany w poprzednim rozdziale szum, który psuje nieco odbiór zdjęć.

ISO 1000

ISO 2000

Aparat całkiem dobrze radzi sobie z reprodukcją tonów skóry, która na zdjęciach prezentuje się żywo i naturalnie. Niestety w zależności od oświetlenia i warunków otrzymamy bardzo różne rezultaty. Niekiedy zauważymy tendencję do akcentowania zaróżowień, innym razem podbite zostaną żółte tony. Niemniej jednak, jeśli pomiar balansu bieli właściwie odczyta temperaturę barwową danej sceny, wygląd cery na zdjęciach będzie przyjemny dla oka i możliwie bliski rzeczywistości.

 

Trzeba też jasno powiedzieć, że Lumix G9 nie jest aparatem stworzonym do pracy w słabym świetle, dlatego też raczej nie należy się nastawiać, że poradzi sobie w przypadku fotografii sportowej w sztucznym oświetleniu czy fotografii koncertowej. Choć przy niskich czułościach zdjęcia prezentują się naprawdę ładnie i odznaczają się dobrą tonalnością to już w przypadku czułości ISO 1600 zauważymy widoczny spadek dynamiki i wzrost zaszumienia, który będzie szybko pogłębiał się wraz z przyrostem ISO. Jeżeli zależy nam na jakości, wchodzenie na czułości ISO 3200 i wyższe, mija się z celem.

ISO 800

ISO 800

ISO 2500

ISO 3200

ISO 6400

ISO 6400

Aparat dobrze wypada pod względem automatycznego balansu bieli, choć i tu zauważamy pewne problemy. W większości sytuacji, Lumix G9 bardzo dobrze radzi sobie z wyważeniem właściwej temperatury barwowej, niekiedy jednak, na przykład przy przechodzeniu między pomieszczeniami oświetlonymi światłem o różnej temperaturze musi minąć chwila zanim aparat zaadaptuje się do nowej sytuacji. Niekiedy też zdarza się, że dwa zdjęcia wykonane w tych samych warunkach będą odznaczać się nieco odmienną kolorystyką.

Automatyczny balans bieli

Automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnych tonów

Automatyczny balans bieli

Automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnych tonów

Automatyczny balans bieli

Automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnych tonów

Pochwalić należy za to pomiar AWBc, który można przyrównać do balansu bieli z priorytetem bieli, oferowanego przez innych producentów. W większości sytuacji doskonale radzi on sobie z utrzymaniem właściwej kolorystyki zdjęć i bardzo dobrze sprawdzi się w sytuacjach oświetlenia żarowego, gdzie gubi się standardowy balans automatyczny. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach możemy w ten sposób uzyskać zimniejsze zdjęcia, niż byśmy tego chcieli.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)