Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Równo rok po premierze upakowanego w funkcje filmowego modelu Lumix GH5, producent pokazuje bliźniaczy aparat, który przed osobami związanymi z systemem Mikro Cztery Trzecie otwierać ma zupełnie nowe możliwości względem pracy w słabym świetle.
Choć system Mikro Cztery Trzecie, a dokładnie aparaty Panasonic Lumix upodobali sobie wszelkiej maści filmowcy, do tej pory niewielkie fizyczne wymiary sensorów nie pozwalały im konkurować pod względem pracy w słabym świetle z aparatami pełnoklatkowymi. Sytuację tę zmienia nowy Panasonic Lumix GH5S, który dla rodziny aparatów Panasonica ma być tym, czym model A7S II dla użytkowników systemu Sony E.
Stawiając obok siebie aparaty Lumix GH5 i GH5S, możemy odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z jednym i tym samym modelem. Jedyną widoczną różnica jest duży, wyraźnie zaakcentowany przycisk wyzwalania rejestracji filmu na górnym panelu oraz nawiązujący stylistyką do modelu G9 pomarańczowo-czerwony pierścień pod pokrętłem trybów. Systematyka obsługi w obydwu modelach jest natomiast identyczna, co ułatwi pracę osobom zaznajomionym z poprzednim modelem. Pewną rewolucję skrywa natomiast wnętrze aparatu.
Tak jak model A7S w systemie Sony, nowy Lumix GH5S stworzony został z myślą o pracy w słabym świetle. Dlatego właśnie za obrazowanie odpowiada tu raptem 10,2-megapikselowy sensor MOS. W dzisiejszych czasach dla fotografa to zdecydowanie za mało, jednak rozdzielczość ta pozwala na nagrywanie filmów w jakości 4K, a dzięki zastosowaniu większych rozmiarów fotodiod, matryca doskonale radzić ma sobie przy filmowaniu na wysokich czułościach. Sensor, wspierany najnowszym procesorem Venus Engine pozwoli nam na prace w zakresie ISO 160 - 51200 (rozszerzane do ISO 80 - 204800).
Za uzyskanie imponujących wyników podczas pracy w słabych warunkach oświetleniowych odpowiada także wyjątkowa architektura sensora. Podobnie jak w przypadku zaprezentowanej w 2014 roku kamery Panasonic Varicam 35, tu też matryca posiada 2 bazowe czułości ISO. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą architektury Dual Native ISO, gdzie do każdego piksela matrycy przypisano dwa osobne obwody. Pierwszy wykorzystywany będzie podczas pracy w zakresie ISO 160-800, natomiast drugi uruchamiany będzie w przypadku pracy na wyższych czułościach. W efekcie materiały nagrywane w ten sposób mają charakteryzować się dużo mniejszym zaszumieniem.
Lumix GH5S to też dużo więcej specjalistycznych funkcji filmowych. Zwiększyły się nie tylko ogólne możliwości filmowe aparatu (filmy w rozdzielczości C4K 4096 x 2160 z prędkością 60 kl./s, filmy z zwolnionym tempie, w jakości Full HD do 240 kl./s), producent wprowadził także opcję odczytywania timecode’u z innych kamer, możliwość filmowania w różnych formatach oraz możliwość zapisu filmów HDR w specjalnym trybie Hybrid Log Gamma.
Bez dodatkowej opłaty otrzymamy też profil V-Log, a użycie tablic LUT możemy teraz symulować także w trybie podglądu. Kwestie kolorystyki i przepływności i maksymalnej długości klipu pozostały natomiast bez zmian - nadal materiały możemy zapisać bezpośrednio w aparacie, w dowolnej długości, z maksymalną przepływnością 400 Mb/s i 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2. Co ciekawe, aparat oferuje też usprawnienie czysto fotograficzne - możliwość wykonywania 14-bitowych RAW-ów w trybie seryjnym.
Niestety wszystko ma swoją cenę. Największym chyba zaskoczeniem jest brak systemu stabilizacji matrycy. Z jednej strony mamy stabilizowane obiektywy, a wielu zawodowców i tak korzysta z gimbali, ale w przypadku filmowania z ręki nie otrzymamy już tak płynnego obrazu jak w przypadku modelu GH5.
Oprócz tego, z racji mniejszej matrycy nie uświadczymy tu trybu 6K Photo (jedynie 4K Photo), trybu anamorficznego wysokiej rozdzielczości, oraz trybu pierwszej elektronicznej kurtyny migawki. Na pokładzie znalazł się także nieco wolniejszy 225-punktowy system AF oparty o detekcję kontrastu DFD (ustawianie ostrości w czasie 0,07 s względem 0,05 sekundy w modelu GH5), który jest jednak bardziej czuły (- 5 EV względem - 4 EV w modelu GH5).
W przypadku pozostałych aspektów działania aparatu otrzymujemy dokładnie to samo, co oferuje model GH5, czyli m.in. uszczelniane magnezowe body, 2 wejścia na karty pamięci, duże możliwości rozdzielania zapisu pomiędzy nośniki, obracany i dotykowy 3,2-calowy ekran RGBW LCD o rozdzielczości 1,62 Mp (z nowym trybem, wizjer elektroniczny 3,68 Mp o powiększeniu 0,72 x i punkcie ocznym 21 mm (ze zwiększoną do 120 kl./s częstotliwością odświeżania), złącze mikrofonowe i słuchawkowe, pełnowymiarowe złącze HDMI (typ A) i moduł Wi-Fi. Dzięki lepszej optymalizacji poboru mocy, nowy GH5S będzie też w stanie nieco dłużej pracować na jednym ładowaniu. Żywotność akumulatora oszacowano na 440 zdjęć (410 zdjęć w przypadku modelu GH5.
Specyfikacja najnowszego członka rodziny Lumix nie pozostawia złudzeń, co do tego, że będzie on wykorzystywany raczej wyłącznie do filmowania. Czy wprowadzone usprawnienia są na tyle rewolucyjne by skłonić do przesiadki dotychczasowych użytkowników modelu GH5? Wszystko zależy od preferencji i zastosować. Pewne jest jednak, że tego typu aparat ma szansę przyciągnąć do systemu Mikro Cztery Trzecie zupełnie nowych użytkowników, którzy z miejsca odrzucali go właśnie przez kwestię pracy na wysokich czułościach.
Zwłaszcza, że nowy model został też atrakcyjnie wyceniony. Na zachodnim rynku za body aparatu zapłacimy 2500 dolarów. To o 500 dolarów więcej niż w dniu premiery kosztował model GH5, niemniej jednak biorąc pod uwagę ceny tradycyjnych kamer o podobnych możliwościach, nowy Lumix staje się wyjątkowo ciekawą propozycją.
Nazwa | Panasonic Lumix GH5S |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | 4/3 CMOS (17,3 x 13mm) |
Matryca | Mikro Cztery Trzecie |
Czułość | ISO 80 (rozszerzona) ISO 100 (rozszerzona) ISO 160 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 (rozszerzona) ISO 204800 (rozszerzona) |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 3680 x 2760 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Korekta obrazu | Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB |
Mocowanie obiektywu | Mikro Cztery Trzecie |
Kontrola błysku | TTL Auto Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | brak |
Stabilizacja | w obiektywach |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV |
Zdjęcia seryjne | 2.3 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Samowyzwalacz | tak |
Pomiar ostrości | 225 punktów detekcji kontrastu (Depth From Defocus) |
Tryb pracy AF | AF dotykowy strefowy AF pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,76x |
Punkt oczny | 21 mm |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 620 000 punktów |
Rejestracja filmów | C4K (4096 x 2060), 60 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.264 C4K (4096 x 2060), 24 kl./s, 400 Mb/s, MOV, H.264 |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek wężyk spustowy Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) USB 3.1 (USB-C) |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy |
Wydajność zasilania | 440 zdjęć |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 139 x 98 x 87 mm |
Waga | 660 g |
Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.pl.