Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
Artykuł powstał na zlecenie firmy Panasonic
Pojawienie się na rynku GH5S, najwyższego modelu zorientowanego na rejestrację ruchomego obrazu, zelektryzowało środowisko filmowców - zupełnie przeprojektowany korpus spełnia dziś oczekiwania najbardziej wymagających twórców. Z kolei dzielący z nim znaczną część specyfikacji, ale tańszy o prawie 3 tys. zł model GH5, to ogromne możliwości nareszcie w zasięgu portfela ambitnych amatorów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z kinematografią i zawodowym filmowaniem.
Portfolio profesjonalnych korpusów dopełnia najmłodszy w rodzinie G9, zaprojektowany od podstaw z myślą o wymagających fotografach, dla których najważniejsze są niezawodność, wydajność oraz komfort pracy. Linia zaawansowanych modeli Panasonic Lumix wydaje się dziś kompletna!
Model GH5 to korpus wyjątkowo uniwersalny. Łączy bowiem zaawansowane funkcje zarówno filmowe, jak i fotograficzne. W solidnym, ergonomicznym i uszczelnionym body znajdziemy 20-milionowy sensor 4:3, wspierany procesorem Venus Engine, który pozwoli na zapis nawet 100 plików RAW z prędkością 9 kl./s. atutem konstrukcji jest też superszybki AF w technologii Depth From Defocus (225 punktów) i oczywiście rozwinięty tryb filmowy 4K 60 kl./s (wewnętrzne 10-bitowe próbkowanie 4:2:2 all-Intra bez cropa).
Oprócz profilu Log użytkownicy otrzymują także profil 709 Like, który oferuje efekty zbliżone do powszechnie używanego w branży telewizyjnej standardu Rec. Co jeszcze? Adapter ze złączami XML, podwójny slot kart SD, łączność Wi-Fi oraz standardowej wielkości port HDMI.
Choć wydaje się bliźniaczo podobny do modelu GH5, szybki rzut oka uzmysławia nam, że to aparat zaprojektowany niemal od nowa. przede wszystkim sercem konstrukcji jest 10,2-milionowy sensor, który – dzięki wyjątkowo szerokiemu zakresowi czułości (ISO 50–204 800!) oraz architekturze matrycy Dual Native ISO (dwie bazowe czułości dla każdego piksela) - gwarantuje świetne rezultaty nawet w bardzo słabym świetle.
W topowym modelu zwiększyły się nie tylko ogólne możliwości filmowe aparatu (filmy w rozdzielczości Cinema 4K 4096 x 2160 z prędkością 60 kl./s, filmy w zwolnionym tempie, w jakości Full HD do 240 kl./s). producent wprowadził także opcję odczytywania timecode’u z innych kamer, możliwość filmowania w różnych formatach oraz możliwość zapisu filmów HDR w specjalnym trybie Hybrid Log Gamma. materiały możemy zapisać bezpośrednio w aparacie, w dowolnej długości, z maksymalną przepływnością 400 mb/s i 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2.
Topowy „fotograficzny” model panasonic to konstrukcja zaprojektowana przede wszystkim z myślą o reportażystach, fotografach akcji oraz dzikiej przyrody. producent postawił więc na wydajność i niezawodność. Wyjątkowo solidny, zabezpieczony przed kurzem i wilgocią korpus gwarantuje wygodną pracę i szybką obsługę. Szybkość to zresztą słowo klucz - nowy autofocus nadzoruje komunikację pomiędzy korpusem, a obiektywem z prędkością 480 kl./s, dzięki czemu może ostrzyć w czasie 0,04 sekundy! ponadto dzięki fantastycznej wydajności migawki elektronicznej w trybie 6K photo zapiszemy 18-milionowe zdjęcia z prędkością aż 60 kl./s.
Na uwagę zasługują też wizjer elektroniczny o wyjątkowo dużej rozdzielczości 3,6 mp, podwójna stabilizacja matrycy Dual I.S.2 (łączy 5-osiową stabilizację matrycy z optyczną stabilizacją obiektywów, oferując skuteczność rzędu 6,5 EV) czy podwójny slot kart SD. I choć Lumix G9 powstał głównie z myślą o fotografii, jako jedyny na rynku, obok modelu GH5, pozwala on na filmowanie w rozdzielczości 4K z prędkością 60 kl./s.