Pentax K-50 - Budowa i obsługa

Pentax K-50 to uszczelniona lustrzanka skierowana do bardziej wymagających amatorów. Jak wiadomo nie od dziś lustrzanki Pentaksa to jedne z bardziej udanych aparatów na rynku. Czy tak jest w przypadku K-50? Zapraszamy na test.

Autor: Marcin Falana

6 Wrzesień 2013
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Budowa i obsługa

Optyka
Pentax K-50 został wyposażony w metalowe mocowanie z bagnetem K, a ściślej KAF 2. W związku z tym nowy korpus Pentaksa z niewielkimi ograniczeniami obsługuje wszystkie obiektywy z bagnetem K.


Mocowanie obiektywów jest solidnie wykonane i dobrze oznaczone. Zakładanie i zdejmowanie obiektywów jest szybkie i wygodne.

Matryca
Pentax K-50 został wyposażony w 16-megapikselową matrycę w rozmiarze APS-C (23,6 x 15,8 mm), która współpracuje z procesorem obrazu PRIME M. Zestaw ten umożliwia fotografowanie z czułością do ISO 51200 i filmowanie Full HD 24, 25, 30 kl/s. Tradycyjnie dla Pentaksa, K-50 posiada system stabilizacji oraz ultradźwiękowego czyszczenia matrycy. Co ciekawe stabilizacji możemy użyć do delikatnych ruchów matrycy w trybie live view co pomaga w dokładnym kadrowaniu.

Wizjer
Rewelacyjnie prezentuje się wizjer w nowej propozycji Pentaxa. Duży i klarowny obraz kryje prawie 100% kadru. W K-50 użyto szklanego pryzmatu pentagonalnego, więc w porównaniu z konstrukcjami lustrzanymi otrzymujemy dużo jaśniejszy obraz. Nowa lustrzanka Pentaksa została wyposażona oczywiście w korektę dioptrażu. Służy do tego suwak umieszczony nad wizjerem, niestety korzystanie z niego nie jest zbyt wygodne.

Monitor
W modelu K-50 japoński producent zastosował 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 921 000 punktów. Wyświetlany na nim obraz robi bardzo dobre wrażenie, jest szczegółowy i klarowny, a co najważniejsze pozwala ocenić poprawność ekspozycji.


Jedyne czego zabrakło to odchylanie, nie obrazilibyśmy się także gdyby ekran był dotykowy.

Lampa błyskowa
Pentax K-50 oferuje oczywiście wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 13 dla ISO 100. Lampa kryje pole widzenia obiektywu 28 mm. Do dyspozycji mamy synchronizację z długimi czasami naświetlania, synchronizację na druga kurtynę, korektę lampy i redukcję czerwonych oczu.


W praktyce lampa sprawuje się bardzo dobrze poprawnie naświetlając sceny.

Zasilanie i pamięć
Pentax K-50 został wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności 1050 mAh. Na jednym ładowaniu udawało nam się wykonać nieco ponad 300 zdjęć co jest wynikiem dobrym. ładowanie trwa nieco ponad 2 h. Warto także wspomnieć o możliwości zasilania K-50 bateriami AA pod warunkiem wyposażenia się w dedykowany do tego koszyczek.


Gniazdo karty pamięci znajduje się pod odchylaną na sprężynce klapką, co zapewnia łatwy dostęp do karty. Klapka jest też solidnie uszczelniona, nie ma też problemów z jej otwieraniem i zamykaniem. Jedyne "ale" to zbyt mocna sprężynka wypychająca kartę pamięci, która po prostu wystrzeliwuje ją, co może skończyć się jej zgubieniem.



Złącza
K-50 został wyposażony w dwa złącza. Z lewej strony korpusu znajduje się port USB, a z prawej, pod gniazdem kart pamięci gniazdo wężyka spustowego. Obie klapki zostały wykonane z grubej gumy, która ściśle przylega do korpusu. Dziwi nas fakt, że producent nie zdecydował się na umieszczenie złącza HDMI, które powoli staje się standardem w cyfrowych aparatach.

 



Podsumowanie
Pentax K-50 wyróżnia się w swojej klasie jasnym wizjerem. Mocnym punktem jest także 16,2-megapikselowa, stabilizowana matryca CMOS. Na plus zasługuje także 3-calowy ekran LCD (921 000 punktów). Nie mamy także większych zastrzeżeń do działania lampy błyskowej i zasilania. Zabrakło złącza HDMI, trzeba także uważać na mocną sprężynę wypychającą kartę pamięci

+ 16,2-megapikselowa, stabilizowana matryca CMOS
+ 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 921 000 punktów
+ możliwość zasilania bateriami AA (opcjonalny koszyczek)

- zbyt mocna sprężynka zwalniająca kartę pamięci
- brak złącza HDMI

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)