Sony Cyber-shot RX1 - Optyka

Sony Cyber-shot DSC-RX1 to pierwszy cyfrowy kompakt wyposażony w pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 24,3-megapikseli. Poza tym na pokładzie RX1 znajdziemy jasny, stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* o ogniskowej 35 mm i świetle f/2.0. Wszystko to zamknięto w niedużym, poręcznym body. Taki zestaw kosztuje bagatela 14 000 złotych. Czy warto? Zapraszamy do naszego testu.

Autor: Marcin Falana

1 Luty 2013
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Obiektyw

Sony RX1 został wyposażony w stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* o jasności f.2.0 i ogniskowej 35mm. Obiektyw wyposażono w 9-listkową przysłonę w celu uzyskania ładnego bokeh. Budowa optyczna to 8 elementów w 7 grupach w tym 3 elementy asferyczne. Obiektyw RX1 oferuje także wielowarstwowe powłoki T*, które minimalizują bliki i flary. Jak na jasną, pełnoklatkową konstrukcję obiektyw RX1 jest dość mały. Jak już wspominaliśmy w poprzedniej części został wyposażony w pierścień przysłony.

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Granicą przyzwoitości dla pełnoklatkowoych obiektywów podpiętych do aparatu z 24-megapikselową matrycą wynosi 21 lp/mm. Jak widać na wykresie poniżej RX1 zbliża się do tej wartości w rogach na f/22. Poza tym notuje bardzo dobre rezultaty już od otwartej przysłony f/2.0 przez cały zakres przysłon. Najwyższą rozdzielczość osiągamy na f/5.6 - 42,8 lp/mm w centrum oraz 29,9 lp/mm na brzegach.

RAW
JPEG

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Aberracja chromatyczna

Obiektyw RX1 charakteryzuje się ciekawym rozłożeniem aberracji chromatycznej. Może ona być widoczna w rogach i 1/3 kadru, oczywiście przy oglądaniu zdjęć 1:1. Wada jest na tyle nieduża, że będzie prawie niewidoczna na odbitce 20x30 cm.

1/800 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Winietowanie

Według standardów DXO winietowanie na poziomie 33% należy zaliczyć do wyników przeciętnych, natomiast 24% mieści się już w granicy dobrych rezultatów. Jednym słowem na f/2.0 RX1 winietuje dość mocno, jednak po przymknięciu już do f/2.8 osiąga wynik dobry. Oczywiście winietowanie jest jedną z łatwiejszych wad optycznych do poprawienia. RX1 oferuje automatyczną korektę winietowania, którą uruchamiamy w menu aparatu.

profil winietowania dla f/2 w plikach RAW
profil winietowania dla f/4 w plikach RAW

Dystorsja

Obiektyw RX1 charakteryzuje się widoczną, nawet dla niewprawnego oka, dystorsją beczkowatą. Podobnie jak w przypadku winietowania i aberracji RX1 oferuje także korektę zniekształceń, którą uruchamiamy w menu.

Odblaski

Sony RX1 radzi sobie bardzo dobrze z odblaskami, flarami i światłem wpadającym w obiektyw. Zdjęcie poniżej obrazują najgorsze bliki jakie udało nam się zarejestrować, a trzeba dodać, że nie było to łatwe. Wyraźną, rozlewającą się flarę udało nam się uzyskać po dłuższym ustawianiu aparatu względem słońca. Wystarczyło delikatnie zmienić pozycję RX1 i blik znikał lub był dużo mniejszy. Sony RX1 musimy też pochwalić za pracę pod światło, zdjęcia nie tracą kontrastu.

1/500 s, f/6.3, ISO 100, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/400 s, f/8.0, ISO 100, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/640 s, f/4.0, ISO 100, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/640 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 35 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Podsumowanie

Obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* 35mm f/2.0 w jaki został wyposażony RX1 to udana konstrukcja. Jedynym jej mankamentem jest oczywiście jej niewymienność, która jednak przekłada się na osiągane rezultaty. W RAW-ach obiektyw zapewnia bardzo dobre osiągi zarówno w centrum jak i na brzegach kadru. JPEG-i tradycyjnie prezentują się jeszcze lepiej. Obiektyw dobrze radzi sobie ze światłem wpadającym w obiektyw - utrzymuje kontrast i nasycenie. Dość trudno uchwycić także brzydką flarę, która psuje zdjęcie. Trzeba się naprawdę postarać i naprawdę chcieć mieć blik na zdjęciu. Delikatny minus należy się natomiast za winietowanie na f/2.0, jednak jest to wada optyczna dość łatwa do usunięcia w postprodukcji. Obiektyw mógłby też radzić sobie trochę lepiej z aberracją, która jest widoczna w rogach i 1/ 3 kadru nawet w plikach JPEG. Także tryb makro powalający wyostrzyć z odległości 20 cm nie powala na kolana powiększeniem. Dystorsja jest zauważalna jednak w obiektywie 35 mm trudno jej uniknąć.

+ konstrukcja i gabaryty

+ manualna tarcza przysłony

+ rozdzielczość RAW i JPEG

+ dobra praca pod światło

- aberracja chromatyczna

- tryb makro od 20 cm

- winietowanie na f/2.0

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)