Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
8
Marka:
Viltrox
Nasza ocena:

81%

Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB radzi sobie w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

19 Luty 2025
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4, f/4 i f/11.

Dzięki zastosowaniu 4 soczewek ze szkła ED, Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB ma według producenta skutecznie tłumić ma występowanie aberracji chromatycznej. To jednak frazes, który czytamy przy okazji każdej informacji prasowej na temat nowego obiektywu. Zastanawia mnie natomiast czemu, znając możliwości obiektywu, producent nie poszedł o krok dalej i nie przykleił swojej konstrukcji łatki szkła apochromatycznego. Problem aberracji praktycznie tu bowiem nie istnieje.

W przypadku aberracji chromatycznej poprzecznej, maksymalne rozwarstwienie widma ma rozmiar ok. 1 px, co będzie trudne do wychwycenia nawet w powiększeniu i zupełnie niewidoczne podczas oglądania odbitek lub zdjęć wyświetlanych w rozmiarach ekranowych (maksymalny rozmiar aberracji dla odbitki 20 x 30 cm wynosi raptem 0.035 mm).

Jeszcze bardziej imponuje fakt, że w przypadku nowego Viltroxa nie występuje także znacznie trudniejszy do skorygowania problem aberracji chromatycznej wzdłużnej. Mimo wielu prób, nie udało nam się jej wyłapać na żadnym zdjęciu. 

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/2.8

f/5.6

f/16

f/1.8

f/1.8

f/4

f/11
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)