Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
8
Marka:
Viltrox
Nasza ocena:

81%

Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB radzi sobie w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

19 Luty 2025
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

O ile wykonaniu czy wydajności obiektywu można co nieco zarzucić, to już pod względem jakości obrazu otrzymujemy rezultaty bliskie perfekcji. Szkło zbudowane jest w oparciu o układ 14 soczewek w 9 grupach i 11-listkową przysłonę. Wśród soczewek specjalnych znajdziemy zaś 4 soczewki ED i 2 soczewki HR. Producent nie mówi nic o soczewkach asferycznych, ale te najwyraźniej okazały się niepotrzebne, gdyż nawet bez nich szkło notuje jedne z najlepszych rezultatów w zakresie rozdzielczości, jakie do tej pory widzieliśmy.

Już przy nominalnej wartości przysłony obiektyw notuje imponujące 64 pl/mm w centrum i 42 pl/mm na brzegach kadru, a po lekkim domknięciu wzbijamy się na rekordowy poziom 68 pl/mm dla centrum kadru i 47 pl/mm dla brzegów. Warto w tym miejscu wspomnieć, że o pułap 70 pl/mm zahaczał do tej pory jedynie obiektyw Sony FE 50 mm f/1.2 GM. Mówimy tu więc o osiągach bliskich złotego standardu. 

Swój sweet spot obiektyw oferuje w przedziale przysłon f4-f/5.6, gdzie różnica między środkiem a brzegami kadru znacznie się wyrównuje, dając nam klinicznie ostry obrazek na całej powierzchni kadru. Powyżej rozdzielczość zaczyna spadać, ale aż do f/11 utrzymuje wysoki poziom, a akceptowalna jest nawet przy granicznej wartości f/16, co nie zdarza się często. Jednym słowem, w zakresie osiągów studyjnych otrzymujemy obiektyw bliski perfekcji, który zaoferuje nam doskonale rezultaty w całym zakresie przysłon. Czy jednak tak samo dobrze wygląda to w praktyce?

Rozdzielczość w praktyce:

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

To jak rozdzielczość obiektywu dokładnie przekłada się na wrażenia oglądającego powiedzą nam wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak, jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • 0-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 135 mm:

Jak widzimy, obraz będzie wydawał się idealnie ostry na całej powierzchni kadru nawet podczas oglądania go w pełnym powiększeniu i to praktycznie w całym zakresie przysłon. Jedynie przy górnej granicy f/16 wprawne oko będzie w stanie wyłapać delikatny spadek jakości, jednak nadal będą to rezultaty w pełni użyteczne. Gdybyśmy jednak mieli jakiekolwiek obawy co do wrażeń ogladających, wystarczy rzut oka na poniższe diagramy dla odbitki 20 x 30 cm, oglądanej z odległości 30 cm. Według pomiarów obraz będzie wydawał się perfekcyjnie ostry przy dowolnym ustawieniu obiektywu.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • 0-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 135 mm:

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
OM System ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Ten obiektyw oferuje potężny zasięg odpowiadający pełnoklatkowemu zakresowi 200-800 mm. Jest przy tym uszczelniony i został wyposażony w wydajniejszą stabilizację. Sprawdźcie, jak spisuje się w...
28
Powiązane artykuły