Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
8
Marka:
Viltrox
Nasza ocena:

81%

Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB radzi sobie w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

19 Luty 2025
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB jest jak diament ze skazą czy kwintesencja powiedzenia, że najważniejsze jest wnętrze. Najbardziej zaawansowane szkło ze stajni Viltroxa oferuje bowiem osiągi, dzięki którym pretenduje do miana najdoskonalszego obiektywu 135 mm na rynku, ale jednocześnie zmusza nas do chodzenia na sporo kompromisów.

Otrzymujemy niemal wzorową optykę (rekordowa rozdzielczość, bardzo dobra kontrastowość, zerowa dystorsja i aberracja chromatyczna oraz przyjemne rozmycie będą w stanie zachwycić nawet najbardziej wymagających zawodowców) ale niestety także przesadnie duży i ciężki tubus, średnio wydajny autofokus w trybach śledzenia czy w końcu niedociągnięcia inżynieryjne, jak brak liniowej kontroli pierścienia ostrości, trudności spowodowane w pełni elektronicznym pierścieniem przysłony czy słabe mocowanie osłony przeciwsłonecznej. W końcu, szkło prezentuje też mało porywające wzornictwo, jak na obiektyw, który ma być flagowcem. Generalnie odniosłem wrażenie, że mimo naprawdę solidnego wykonania pod względem konstrukcyjnym doszło tu do lekkiego uwstecznienia - przynajmniej względem ładnie prezentującego się i przemyślanego modelu AF 16 mm f/1.8 STM.

Zasadniczym pytaniem pozostaje jednak to czy w obiektyw ten warto inwestować. Biorąc pod uwagę niewiarygodnie niską ceną i to, co w jej ramach szkło może nam zaoferować, na wszelkie niedociągnięcia bardzo łatwo przymknąć oko i szybko zapomnieć, że kiedykolwiek obracaliśmy się za modelem natywnym. Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB to pod względem optyki jedna z najlepszych (o ile nie najlepsza) 135-tka na rynku, jeden z najostrzejszych obiektywów, jakie kiedykolwiek testowaliśmy i zdecydowanie najrozsądniej wydane pieniądze na szkło tego segmentu. Należy mieć jedynie na uwadze, że średnio nadaje się do pracy w bardziej dynamicznych warunkach a praca z nim może nam zastąpić trening z hantlami.

Plus image
plusy:
  • Doskonała rozdzielczość
  • Wzorowe tłumienie aberracji
  • Brak dystorsji
  • Przyjemne rozmycie
  • Praca pod światło
  • Szybko zanikająca winieta
  • Pancerna magnezowa obudowa
  • Dobre wyważenie
  • AF w trybie pojedynczym
  • Unikalny ekran pomocniczy
  • Personalizacja i aktualizacja przez aplikację
  • Cena!
Minus image
minusy:
  • Najcięższy i największy obiektyw w swojej klasie
  • Mało miejsca na palce przy gripie
  • Przeciętna wydajność AF w trybie śledzenia
  • Brak liniowej kontroli pierścienia ostrości
  • W pełni elektroniczny pierścień przysłony
  • Brak możliwości zablokowania pierścienia przysłony
  • Kanciaste bokeh po domknięciu
  • Słabe mocowanie osłony przeciwsłonecznej
  • Oszczędne wzornictwo
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
8
Ocena ogólna

81%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)