Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Sony FE 50 mm f/1.2 GM to kolejny obiektyw, który pokazuje, że w kwestii ostrości Sony nie bierze jeńców. Szkło oferuje fantastyczne, oscylujące na poziomie 58 pl/mm w centrum kadru wyniki już przy nominalnym otworze przysłony, a jego domknięcie do f/1.8 oferuje nam rekordowe rezultaty na poziomie 68 pl/mm.

Na brzegach jest oczywiście nieco gorzej, ale nawet w zakresie f/1.2-f/1.4 są to bardzo dobre wyniki na poziomie 36 pl/mm, które w zakresie f/1.8-f/11 przekraczają 40 pl/mm. Nadal jest to dość spora różnica między środkiem, ale w rzeczywistości, podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych będzie to praktycznie niezauważalne. Poza tym, tego typu obiektywem i tak raczej rzadko będziemy fotografować zupełnie płaskie płaszczyzny, gdzie ewentualna różnica mogłaby rzucić nam się w oczy.

Maksimum możliwości obiektywu (tzw. Sweet spot) przypada na zakres przysłon f/2.8-4, ale i powyżej rozdzielczość utrzymuje się na wysokim poziomie, a do tego jest bardziej wyrównania.

Podsumowując kwestię rozdzielczości, Sony FE 50 mm f/1.2 GM to bez wątpienia doskonale zoptymalizowany obiektyw, który zachwyci nas szczegółowością w centrum kadru na szeroko otwartej przysłonie, a po domknięciu zaoferuje bardziej wyrównany wykres MTF między środkiem, a brzegami kadru, czyli dokładnie to czego może oczekiwać użytkownik pracujący tym obiektywem na wyższych wartościach przysłony.

Rozdzielczość w praktyce:

f/1.2

f/1.4

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły