Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.2 f/4 i f/11.

Jak w przypadku większości superjasnych obiektywów, przy szeroko otwartej przysłonie mamy do czynienia z widoczną aberracją chromatyczną, która będzie wyraźnie zauważalna zwłaszcza w nieostrościach, ale pozostanie dostrzegalna także po nieco mocniejszym domknięciu przysłony.

Co jednak najważniejsze, nie jest to w żadnym wypadku problem, który tak, jak w przypadku modelu FE 35 mm f/1.4 GM mógłby popsuć odbiór zdjęcia oglądającego je w rozmiarach ekranowych czy na odbitce. W przypadku nieostrości zauważymy co prawda fioletowawe przebarwienia, ale mają one delikatny charakter.

Natomiast bardziej drażniąca aberracja chromatyczna, na kontrastowych krawędziach przy większych odległościach ostrzenia pozostaje widoczna właściwie jedynie w przypadku oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu, co w przypadku większości współczesnych sposobów prezentacji zdjęć prawdopodobnie nigdy nie będzie miało miejsca. Czasem niekiedy da się zauważyć fioletowe krawędzie w rogach kadru. Natomiast nie jest to nic, z czym nie moglibyśmy sobie poradzić na etapie edycji.

Aberracja w praktyce:

f/1.2

f/1.8

f/1.3
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły