Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
89%
Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.2 f/4 i f/11.
Jak w przypadku większości superjasnych obiektywów, przy szeroko otwartej przysłonie mamy do czynienia z widoczną aberracją chromatyczną, która będzie wyraźnie zauważalna zwłaszcza w nieostrościach, ale pozostanie dostrzegalna także po nieco mocniejszym domknięciu przysłony.
Co jednak najważniejsze, nie jest to w żadnym wypadku problem, który tak, jak w przypadku modelu FE 35 mm f/1.4 GM mógłby popsuć odbiór zdjęcia oglądającego je w rozmiarach ekranowych czy na odbitce. W przypadku nieostrości zauważymy co prawda fioletowawe przebarwienia, ale mają one delikatny charakter.
Natomiast bardziej drażniąca aberracja chromatyczna, na kontrastowych krawędziach przy większych odległościach ostrzenia pozostaje widoczna właściwie jedynie w przypadku oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu, co w przypadku większości współczesnych sposobów prezentacji zdjęć prawdopodobnie nigdy nie będzie miało miejsca. Czasem niekiedy da się zauważyć fioletowe krawędzie w rogach kadru. Natomiast nie jest to nic, z czym nie moglibyśmy sobie poradzić na etapie edycji.