Winietowanie

Wyniki testu:
Ergonomia:
9.5
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Sony
Nasza ocena:

91%

Najnowszy reporterski, wysokiej klasy obiektyw 35 mm firmy Sony walczy o miano najlepszego obiektywu tego typu w świecie bezlusterkowców. Sprawdzamy czy pod względem optyki wypada równie dobrze jak inne modele z linii G Master.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Styczeń 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.4, f/2, f/2.8

Najnowszy Sony 35 mm f/1.4 GM dobrze radzi sobie także w zakresie winietowania. Szczególnie jeśli przypomnimy sobie mocne wyciemnienie brzegów z modelu Sony Distagon T* FE 35 mm f/1.4 ZA. Tutaj winieta jest dosyć delikatna i mało zauważalna - maksymalna różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru, przy przysłonie f/1.4 wynosi ok. 0,9 EV. Warto przypomnieć, że wyniki gorsze o prawie 0,7 oferuje zarówno wspomniany Zeiss, jak i droższy lustrzankowy odpowiednik Canona (choć lepiej pod tym względem poradził sobie ponad dwukrotnie tańszy Tamron)

Dodatkowo już po domknięciu do f/2 w większości sytuacji praktycznie przestaniemy być w stanie gołym dostrzec jakiekolwiek wyciemnienie. To nie dlatego, że winieta zupełnie zanika (wręcz przeciwnie, obecna jest nawet przy f/4), ale staje się bardzo delikatna, przez co nie zauważymy widocznych różnic między środkiem, a brzegami kadru. Przy wyższych przysłonach, według wykresów jest oczywiście jeszcze lepiej.

Schemat winietowania dla przysłony f/1.4

Schemat winietowania dla przysłony f/2

Schemat winietowanie dla przysłony f/2.8

To naprawdę świetne wyniki, które w przypadku tak jasnych szkieł należą do rzadkości, za co producentowi należą się duże brawa. Z drugiej strony równomiernie rozłożona i niezbyt mocna winieta potrafi dodać zdjęciom trójwymiarowości i charakteru. Tutaj otrzymujemy dość sterylny pod tym względem obrazek i pewnie skończy się tak, że wielu kupujących będzie tę winietę dostawiać w postprodukcji.

Winietowanie w praktyce:

f/1.4

f/1.4

f/1.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
17
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły