Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Ergonomia:
9.5
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Sony
Nasza ocena:

91%

Najnowszy reporterski, wysokiej klasy obiektyw 35 mm firmy Sony walczy o miano najlepszego obiektywu tego typu w świecie bezlusterkowców. Sprawdzamy czy pod względem optyki wypada równie dobrze jak inne modele z linii G Master.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Styczeń 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4 f/4 i f/11.

Niestety, nie mogło być tak kolorowo, by Sony wypuściło obiektyw zupełnie pozbawiony wad. Podobnie jak w przypadku modelu 35 mm f/1.8, tak i w Sony 35 mm f/1.4 GM sporym, a niekeidy nawet palącym problemem okazuje się aberracja chromatyczna, która w wielu przypadkach, zwłaszcza w kontrastowych warunkach może utrudnić korzystanie z obiektywu. Co gorsza, aberracja jest tak mocno zaakcentowana, że będzie widoczna nawet w przypadku oglądania zdjęć w małych rozmiarach i trudna do usunięcia za pomocą wbudowanych profili. Jak widać soczewki ED obecne w konstrukcji zdały się na niewiele.

Schemat rozłożenia aberracji chromatycznej w kadrze obiektywu Sony FE 35 mm f/1.4 GM

Dodatkowym problemem jest fakt, że choć jej maksymalny rozmiar nie jest porażający (0,90 px w rogach) to wartości na poziomie 0,7 px obiektyw notuje w dużym obszarze kadru i zakresie przysłon. Domknięcie szkła nie sprawi więc, że problem stanie się dużo mniej zauważalny. Jest to po prostu rzecz, z którą trzeba będzie nauczyć się żyć i unikać fotografowania w warunkach, które mogą przysporzyć optyce kłopotu. Trzeba jednak pamiętać, że i modelowi Sony Distagon T* FE 35 mm f/1.4 ZA daleko było pod tym względem do ideału.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.4

f/1.4

f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły