Wydarzenia
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
91%
Najnowszy reporterski, wysokiej klasy obiektyw 35 mm firmy Sony walczy o miano najlepszego obiektywu tego typu w świecie bezlusterkowców. Sprawdzamy czy pod względem optyki wypada równie dobrze jak inne modele z linii G Master.
Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.
Obiektyw Sony 35 mm f/1.4 GM bardzo dobrze wypada natomiast pod względem dystorsji, mającej delikatnie wklęsły charakter. Maksymalna dystorsja wynosi -0,52% i gołym okiem jest niemal niezauważalna - jedynie na samych brzegach kadru dostrzeżemy lekkie wygięcie w przypadku fotografowania linii prostych. Z tym problem doskonale poradzą sobie natomiast profile korekcji w aparacie, lub programach do edycji typu Lightroom.
Schemat dystorsji obiektywu Sony FE 35 mm f/1.4 GM. Pierwsze pole pokazuje faktyczną dystorsję, kolejne jej uwypuklenie, pozwalające zorientować się w charakterze aberracji
Tak czy inaczej, w większości przypadków będziemy mogli jednak w ogóle nie zawracać sobie głowy zniekształceniami geometrii. Tego rodzaju szkła raczej nie będziemy wykorzystywać w dziedzinach, w których absolutnie proste piony i poziomy fotografii mogłyby zaważyć na być albo nie być zdjęcia.