Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

85%

Najnowszy tele-zoom Sigmy, ma być przystępną propozycją dla użytkowników bezlusterkowców na wejście w świat długich ogniskowych. Czy model Sigma C 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS wypada lepiej niż, skądinąd i tak bardzo dobra, wersja lustrzankowa?

Autor: Maciej Luśtyk

28 Sierpień 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Podobnie jak wersja lustrzankowa, tak i Sigma C 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS dobrze radzi sobie z korygowaniem dystorsji. W przypadkach obydwu krańców ogniskowych mamy do czynienia z dystorsją wklęsłą, którą jednak bardzo łatwo skorygujemy na etapie postprodukcji, czy za pomocą profili korekcji w aparatach Sony.

Schemat dystorsji dla ogniskowej 100 mm:

Schemat dystorsji dla ogniskowej 400 mm:

W praktyce, dystorsja przy ogniskowej 100 mm wynosi zaledwie - 0,32% i - jeżeli nie będziemy porównywać jej ze skorygowanym zdjęciem - pozostanie właściwie niezauważalna. Nieco gorzej sprawa ma się na ogniskowej 400 mm, gdzie maksymalna dystorsja wyniesie już -0,75 (czyli nieco więcej niż wersji lustrzankowej), co zaowocuje bardziej widocznym zakrzywieniem linii na górze i dole kadru. To jednak nadal wyniki dalekie od tego, by uznawać tutaj dystorsję za problem, a poza tym wzorowo "wypłaszczą" ją profile korekcji.

Dystorsja w praktyce:

100 mm, bez korekty

100 mm, korekta w aparacie

400 mm, bez korekty

400 mm, korekta w aparacie

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)