Aberracja chromatyczna

Kierowany zarówno do fotografów, jak i filmowców, najnowszy szerokokątny obiektyw Sony wypełnia lukę w systemie, którą do tej pory gospodarowali jedynie zewnętrzni producenci i obiecuje świetne wyniki przy rozsądnym pułapie cenowym. Czy to lepszy wybór od podobnych szkieł Sigmy i Tamrona?

Autor: Maciej Luśtyk

25 Luty 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Dwie soczewki niskodyspersyjne w układzie optycznym minimalizować mają występowanie aberracji chromatycznej. Choć zwykle łatwo możemy ją usunąć na etapie postprodukcji, w niektórych wypadkach może nam ona przysporzyć nieco problemów. Jak więc wypada pod tym względem Sony FE 20 mm f/1.8 G?

f/1.8

f/5.6

f/16

Oceniając wykresy z naszego laboratorium widzimy, że aberracja obecna jest w całym zakresie przysłon i dość widocznie wylewa się poza same brzegi kadru. Warto jednak zwrócić uwagę na jej niewielki rozmiar. Wyniki oscylujące w pułapie 0,6-0,75 px w większości sytuacji nie będą widoczne gołym okiem. Aby dojrzeć ewentualne przesunięcie kolorów trzeba się naprawdę postarać. W sytuacjach takich, jak poniżej, oceniając zdjęcie w maksymalnym powiększeniu faktycznie zauważymy fioletowe "halo" nawet w środku kadru, ale trudno powiedzieć, by w jakikolwiek istotny sposób wpływało to na jakość zdjęcia. Można więc uznać, że pod tym względem obiektyw wypada całkiem nieźle.

Aberracja w praktyce:

f/1.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)