Aberracja chromatyczna

Kierowany zarówno do fotografów, jak i filmowców, najnowszy szerokokątny obiektyw Sony wypełnia lukę w systemie, którą do tej pory gospodarowali jedynie zewnętrzni producenci i obiecuje świetne wyniki przy rozsądnym pułapie cenowym. Czy to lepszy wybór od podobnych szkieł Sigmy i Tamrona?

Autor: Maciej Luśtyk

25 Luty 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Dwie soczewki niskodyspersyjne w układzie optycznym minimalizować mają występowanie aberracji chromatycznej. Choć zwykle łatwo możemy ją usunąć na etapie postprodukcji, w niektórych wypadkach może nam ona przysporzyć nieco problemów. Jak więc wypada pod tym względem Sony FE 20 mm f/1.8 G?

f/1.8

f/5.6

f/16

Oceniając wykresy z naszego laboratorium widzimy, że aberracja obecna jest w całym zakresie przysłon i dość widocznie wylewa się poza same brzegi kadru. Warto jednak zwrócić uwagę na jej niewielki rozmiar. Wyniki oscylujące w pułapie 0,6-0,75 px w większości sytuacji nie będą widoczne gołym okiem. Aby dojrzeć ewentualne przesunięcie kolorów trzeba się naprawdę postarać. W sytuacjach takich, jak poniżej, oceniając zdjęcie w maksymalnym powiększeniu faktycznie zauważymy fioletowe "halo" nawet w środku kadru, ale trudno powiedzieć, by w jakikolwiek istotny sposób wpływało to na jakość zdjęcia. Można więc uznać, że pod tym względem obiektyw wypada całkiem nieźle.

Aberracja w praktyce:

f/1.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)