Rozmycie

Kierowany zarówno do fotografów, jak i filmowców, najnowszy szerokokątny obiektyw Sony wypełnia lukę w systemie, którą do tej pory gospodarowali jedynie zewnętrzni producenci i obiecuje świetne wyniki przy rozsądnym pułapie cenowym. Czy to lepszy wybór od podobnych szkieł Sigmy i Tamrona?

Autor: Maciej Luśtyk

25 Luty 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania obiektywów podłączanych do aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane dla odbitek o rozmiarze 20 x 30 cm, czyli w rozmiarach w jakich zwykle mamy okazję oglądać zdjęcia.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz bardzo ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Wykres dla przysłony f/1.8

Wykres dla przysłony f/5.6

Wykres dla przysłony f/16

Wykresy potwierdzają wyniki prezentowane w dziale "Rozdzielczość". Jak widzimy, przy nominalnym otworze przysłony szkło charakteryzuje się widocznie gorszymi wynikami na krawędziach kadru, jednak nie na tyle, by było to widoczne w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych, tudzież na średniej wielkości odbitkach. Większość oglądających nigdy więc nie zwróci uwagi na te niewielkie niedociągniecia.

Wraz z przymykaniem przysłony wyniki wyrównują się, jednak jej mocniejsze domknięcie spowoduje utratę szczęgółowości na całej powierzchni kadru. Oglądającym obraz nadal będzie wydawał się ostry, ale oglądając zdjęcia w dużym powiększeniu, dostrzeżemy już zauważalną różnicę względem wyników uzyskiwanych w zakresie, w którym obiektyw może pochwalić się największą wydajnością.

Jeżeli zaś chodzi o sam charakter nieostrości, o nowym obiektywie możemy powiedzieć właściwie same dobre rzeczy. Jak zwykle w przypadku obiektywów Sony jest ono miękkie i plastyczne z niemal idealnie okrągła reprodukcją punktów świetlnych.

Rozmycie w praktyce:

f/1.8

f/1.8

f/2

f/1.8

f/1.8

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim to nowy pomysł na modułową optykę, która w miniaturowej formie i niskiej cenie dostarcza amatorom wybór 3 stosunkowo jasnych obiektywów stałoogniskowych. Czy to...
19
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
20
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
26
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)