Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

78%

Dziś sprawdzamy czym konkretnie obiektyw FE 85 mm f/1.8 może oczarować portrecistów pracujących na pełnoklatkowych bezlusterkowcach systemu Sony E.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Sierpień 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Ta wada układu optycznego to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak w dniu premiery producent zapewniał, że „dzięki zastosowanie elementu ze szkła ED o bardzo małej dyspersji aberracja chromatyczna będzie skutecznie ograniczona”. Nasze testy dobitnie zweryfikowały te słowa.

To jak na razie najsłabiej korygowana wada układu optycznego. Największą anomalię (zarówno pod względem wartości jak i zasięgu) zanotowaliśmy na najmocniej domkniętej przysłonie f/22 - aberracja chromatyczna wyniosła 1.8 piksela i wyraźnie zbliżała się do środka kadru. Niemniej jednak na pozostałych przysłonach ta wada układu optycznego oscylowała w granicach jednego piksela i odznaczała się podobną charakterystyką. Tak więc możemy być świadomi tego, że w praktyce aberracja chromatyczna może mam doskwierać i być widoczna w kadrze, czego dowodem na to jest kilka poniższych zdjęć przykładowych wykonanych w różnych warunkach i sceneriach. Na przybliżeniach wyraźnie zauważymy kolorystyczne przebarwienia kontrastowych fragmentów planu fotograficznego. Na szczęście jednak aberracja chromatyczna nie jest wadą, którą trudno usunąć już na etapie edycji zdjęć w programach graficznych. 

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/640s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/100s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 85 mm

1/640s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/3200s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/1250s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
0
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)