Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

78%

Dziś sprawdzamy czym konkretnie obiektyw FE 85 mm f/1.8 może oczarować portrecistów pracujących na pełnoklatkowych bezlusterkowcach systemu Sony E.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Sierpień 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Trójwymiarowe wykresy wartości BxU są tylko potwierdzeniem wyników rozdzielczości, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium DxO. Tak więc obiektym zapewnia odpowiednią wyrazistość, która stopniowo maleje wraz ze zbliżaniem się do brzegów planu fotograficznego. Wręcz idealnym ukazaniem takiego stanu rzeczy jest powyższy wykres wygenerowany dla pełnoklatkowej matrycy Sony i nominalnego otworu przysłony.

Niestety 42-megapikselowy przetwornik obrazu jest wyjątkowo wymagający - nawet dla najbardziej zaawansowanych konstrukcji optycznych. Jak możemy zauważyć otrzymane wartości BxU dla f/1.8 są już nie do przyjęcia, a wyniki na brzegach są nieznacznie wyższe od tych wygenerowanych pośrodku kadru. Oznacza to, że zdjęcia (z reguły) prezentują się dobrze i wyglądają na ostre, ale już 100% przybliżenie planu fotograficznego wyraźnie pokazuje mniejszą wyrazistość obrazu - choć i tak na tle konkurencji obiektyw Sony wypada dobrze.

Niemniej jednak wykresy BxU pokazują jeszcze jedną charakterystykę testowanej portretówki - mianowicie generowaną plastykę obrazu. Kombinacja ogniskowej 85 mm ze światłem f/1.8 zapewnia bardzo dobre odseparowanie głównego tematu zdjęcia od tła - wyraźniejszy obraz w centrum kadru oraz rozmycia zwiększające się ku brzegom planu fotograficznego. Oczywiście nie możemy mówić o tak papierowej głębi jak w przypadku konkurencyjnych konstrukcji z f/1.4, to jednak testowane szkło Sony może pochwalić się miękkimi nieostrościami oraz okrągłym bokeh, co z pewnością przypadnie do gustu niejednemu fotografowi lubującemu się w portrecie.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/500s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)