Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

78%

Dziś sprawdzamy czym konkretnie obiektyw FE 85 mm f/1.8 może oczarować portrecistów pracujących na pełnoklatkowych bezlusterkowcach systemu Sony E.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Sierpień 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Sony FE 85 mm f/1.8 to bez wątpienia udana konstrukcja, której swego czasu brakowało w ofercie producenta. Obiekty zaprojektowano z dużą dokładnością, jednak mimo to nie obyło się bez mniejszych lub większych wpadek. Po stronie plusów musimy podać wyjątkowo kompaktowe gabaryty tubusa - jak na stałkę o takich parametrach do systemu Sony E - oraz metalową i uszczelnioną konstrukcję odporną na zachlapania i kurz (choć jest pewien haczyk - producent nie daje pełnej gwarancji bezpieczeństwa). Musimy pochwalić także wyjątkowo cichy, precyzyjny i szybki autofokus, który na tle największych konkurentów zaprezentował się z mocnej strony. Podobnie zresztą jak odpowiednio wysoką rozdzielczość obrazu - i to już od nominalnego otworu przysłony - jak również przyjemne dla oka rozmycia dalszego planu, które wpływają na ciekawą plastykę zdjęć.

Natomiast w kwestii korygowania wad układu optycznego to jedynie dystorsja została odpowiednio ujarzmiona przez konstruktorów. Zupełnie inaczej wypadają aberracja chromatyczna i winietowanie, które prezentują duże wartości. Zdecydowanie więcej wymagaliśmy także od obiektywu w przypadku fotografowania w mocnym i kontrastowym oświetleniu. Jednak mimo tych niedociągnięć obiektyw powinien zostać doceniony przez doświadczonych fotografów, w których to rękach zaprezentuje pełnię swoich możliwości.

Plusy

  • bardzo dobra jakość wykonania
  • minimalistyczny i stylowy design
  • tubus odporny na kurz i zachlapania
  • przycisk funkcyjny umożliwiający przypisanie wybranej opcji z menu
  • precyzyjny, szybki i wyjątkowo cichy autofokus
  • odpowiednio wysoka rozdzielczość obrazu
  • duża kontrastowość zdjęć i dobre przenoszenie kolorów
  • bardzo dobrze korygowana dystorsja

Minusy

  • brak uszczelń wokół bagnetu, przez co fotografowanie w najbardziej wymagających warunkach może nie być bezpieczne
  • duża i zauważalna na zdjęciach aberracja chromatyczna
  • ogromna winieta, które ustępuje dopiero po przymknięciu przysłony do f/2.8
  • słaba praca w mocnym i kontrastowym oświetleniu (zwłaszcza, gdy słońce znajdzie się w kadrze)
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8.5
Ocena ogólna

78%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)