Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

78%

Dziś sprawdzamy czym konkretnie obiektyw FE 85 mm f/1.8 może oczarować portrecistów pracujących na pełnoklatkowych bezlusterkowcach systemu Sony E.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Sierpień 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22-25 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Obietnica Sony została spełniona - i to z nawiązką. Portretowy FE 85 mm f/1.8 to model, który zaskakuje ostrością obrazu od nominalnego otworu przysłony. Już podczas pierwszego kontaktu z tym szkłem zauważyliśmy, że optyka to mocny punkt całej konstrukcji. Jednak co ważniejsze, nasze pierwsze wrażania znalazły potwierdzenie w laboratorium DxO, gdzie obiektyw zanotował imponujące osiągi.

W centrum kadru na nominalnym otworze przysłony zanotowaliśmy 41 lp/mm, czyli wartość, która znacznie przekracza akceptowalną granicę jakości obrazu dla 42-megapikselowej matrycy Sony A7R III. Jednak jeśli zależy nam na najwyższej rozdzielczości, to warto nieco mocniej przymknąć przysłonę. W przedziale f/2.8-f/5.6 obiektywy zapewnił optymalną jakość obrazu, która przekroczyła 53 lp/mm. Natomiast od f/8 odnotowaliśmy już wyraźnie zauważalny spadek rozdzielczości - na f/22 jakość obrazu zbliżyła się do granicy przyzwoitości.

Ciekawie prezentuje się także wyrazistość na brzegach kadru. Od nominalnego otworu f/1.8 aż do f/5.6 rozdzielczość wahała się na granicy 31/33 lp/mm. Jednak najwyższą jakość obrazu dla skrajnych partii planu fotograficznego odnotowaliśmy na f/8 i f/11 - 37/38 lp/mm. Natomiast przymknięcie przysłony do f/16 i f/22, to wartości odpowiednio 31 lp/mm i 25 lp/mm. Tak więc wymagający fotografowie w żadnym wypadku nie powinni narzekać na rozdzielczość. Portretówka Sony w centrum i na brzegach kadru dostarcza wyjątkowo wyrazistego obrazu.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/500s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)