Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
80%
Dziś sprawdzamy, czy nowy M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO to najlepszy obiektyw portretowy, jaki możemy znaleźć w systemie Mikro Cztery Trzecie.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.
Producent zapewniał, że precyzyjnie zaprojektowany i nowoczesny układ optyczny będzie skutecznie eliminował aberrację chromatyczną. Niestety, trudno jest się z tym zgodzić. Po szczegółowych testach w naszym laboratorium DxO otrzymaliśmy zgoła odmienne wyniki. Warto jednak nadmienić, że ta wada układu optycznego jest zmorą niejednej jasnej konstrukcji.
Największą aberrację chromatyczną zanotowaliśmy na najszerzej otwartej przysłonie f/1.2. Jej wartość wyniosła 1.38 piksela. Podobne wyniki zaobserwowaliśmy również na innych przysłonach. Wprawdzie nie są to ogromne liczby, jednak martwić może sama charakterystyka tej wady. Wypełniła sporą część kadru i skoncentrowała się głównie po jego lewej stronie. W praktyce wyraźne przebarwienia kontrastowych fragmentów zdjęcia są już bardzo widoczne, co może zepsuć ogólny odbiór fotografii.