Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Dziś sprawdzamy, czy nowy M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO to najlepszy obiektyw portretowy, jaki możemy znaleźć w systemie Mikro Cztery Trzecie.

Autor: Michał Chrzanowski

29 Listopad 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr (MTF50 dla pliku RAW). Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

W dniu premiery modelu M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO producent obiecywał, że obiektyw będzie prezentował ponadprzeciętne osiągi, z wysoką rozdzielczością i wyrazistością obrazu na czele. Jednak nie raz takie stwierdzenia nie miały żadnego przełożenia w rzeczywistości. Na ogół od ultrajasnych konstrukcji trudno jest wymagać wyjątkowo ostrego obrazu - zwłaszcza na najszerszej przysłonie. Zazwyczaj dopiero po jej przymknięciu zdjęcia zaczynają ukazywać odpowiednią rozdzielczość. Jak w takim razie prezentuje się nowy Olympus?

Co tu dużo mówić - M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO jest tak ostry jak samurajska katana. Producent dotrzymał danego słowa i zaserwował nam obiektyw odznaczający się wyjątkową rozdzielczością. Już od nominalnego otworu względnego możemy cieszyć się ostrymi zdjęciami - zarówno w centrum jak i na brzegach jakość będzie podobna. Jednak jeśli zależy nam na jeszcze wyższej wyrazistości, to przysłonę powinniśmy domknąć do f/2 lub f/4. Wtedy obiektyw przekształci się w prawdziwą żyletę. Poza tym musimy pochwalić jeszcze jedną rzecz. Dysproporcje rozdzielczości pomiędzy poszczególnymi partiami planu fotograficznego nie są duże. Oznacza to, że zdjęcia będą równie ostre - tak w samym centrum, jak i w rogach kadru. Jedynie f/16 prezentuje małą wyrazistość obrazu, która balansuje na granicy przyzwoitości. Ale umówmy się - nie jest to przysłona, z której będziemy korzystać w obiektywie portretowym. Zapewne najczęściej będziemy wybierać f/1.2, a tu możemy być spokojni o odpowiednią ostrość zdjęć.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/800s, f/1.2, ISO 200

1/500s, f/1.2, ISO 200
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)