Irix Cine 45 mm T1.5 - lekki filmowy standard bez zniekształceń

Autor: Maciej Luśtyk

21 Październik 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Irix rozszerza linię obiektywów filmowych o model 45 mm T1.5, który zapewniać ma wysoką jakość optyczną i wygodnie zaprojektowany tubus.

O obiektywie Irix 45 mm T1.5 po raz pierwszy usłyszeliśmy podczas targów Photokina w 2016 roku, gdy producent zaprezentował mockup obiektywu o takiej ogniskowej. Wtedy jednak była to jeszcze konstrukcja tworzona z myślą o fotografach. Tymczasem oficjalnie Irix 45 mm T1.5 debiutuje jako szkło filmowe, co tylko wyszło konstrukcji na dobre. Mockup, jak na fotograficzne standardy był zwyczajnie duży i mało praktyczny. W dodatku pozbawiony systemu AF raczej nie miał dużych szans powodzenia wśród fotografów. Finalnie obiektyw został znacznie zmniejszony, a dodatkowe oferuje funkcje, które wyróżniają go na tle innych filmowych konstrukcji.

Standardowa stałka pierwszego wyboru?

Układ optyczny pełnoklatkowego modelu Irix Cine 45 mm T1.5 został zbudowany na bazie 11 soczewek w 9 grupach i doskonale radzić ma sobie nawet w przypadku rozdzielczości 8K. W konstrukcji znajdziemy m.in. cztery soczewki ze szkła o wysokiej refrakcji, jeden element o obniżonej dyspersji oraz soczewkę asferyczną, które zapewnić mają nam obraz “krystaliczny, pełen najdrobniejszych szczegółów i wolny od geometrycznych zniekształceń”. Na dokładkę 9-listkowa przysłona, którą domkniemy do wartości T22.

Wydaje się, że producent nie rzuca słów na wiatr. Według udostępnionych danych dystorsja wynosi zaledwie -0,5%, a producent zapewnia, że efekt focus breathing (zawężanie kąta widzenia podczas regulacji ostrości) jest praktycznie niewidoczny. Do tego całość wykonana jest z metalu i uszczelniona przed kurzem i wilgocią, a w filmowaniu pomogą także fluorescencyjne oznaczenia na obiektywie.

Udogodnień jest jednak więcej. Ciekawym zabiegiem jest wkomponowanie pierścieni ostrości (kąt obrotu 180 stopni) i przysłony (kąt obrotu 75 stopni) wraz z zębatkami w obrys tubusu, co nie zmniejszając kompatybilności z systemami follow focus zapewnić ma wygodniejsze ręczne ostrzenie. Otrzymujemy też magnetyczny system mocowania akcesoriów Irix Cine i możliwość zamocowania stopki na spodzie i wierzchu obiektywu, a cała konstrukcja jak na realia filmowe jest lekka i kompaktowa (waga około 1,1 kg).

Cena i dostępność

Obiektyw Irix Cine 45 mm T1.5 trafi na rynek w wersjach z mocowaniami Canon EF, Sony E, Mikro Cztery Trzecie oraz PL, w wariantach z metryczną lub imperialną skalą ostrości. Niestety jak na razie nie wiadomo kiedy dokładnie i w jakiej cenie szkło zadebiutuje na rynku.

Więcej informacji o obiektywach producenta znajdziecie pod adresem irixlens.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 35 mm f/1.2 LAB FE - profesjonalne parametry w niskiej cenie
Viltrox AF 35 mm f/1.2 LAB FE - profesjonalne parametry w niskiej cenie
Viltrox rozszerza ofertę obiektywów o kolejny model z flagowej linii LAB. Pełnoklatkowy AF 35 mm f/1.2 LAB do aparatów Sony Alfa to bardzo jasny standard w zaskakująco konkurencyjnej cenie.
6
Czy Nikon pracuje nad teleobiektywem Z 200-700 mm f/6.3-8?
Czy Nikon pracuje nad teleobiektywem Z 200-700 mm f/6.3-8?
Firma Nikon zgłosiła patenty trzech obiektywów, w tym modelu 200-700 mm f/6.3-8. Czy jest szansa, że portfolio systemu Z wzbogaci się niedługo o nowy zoom dla miłośników przyrody i fotografii...
1
Voigtlander aktualizuje trzy obiektywy Nokton z bagnetem Leica M
Voigtlander aktualizuje trzy obiektywy Nokton z bagnetem Leica M
Voigtlander zapowiada aktualizację trzech obiektywów do aparatów dalmierzowych Leica M. Na rynek trafią modele z linii Nokton o jasności f/1.2
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)