Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Dziś sprawdzamy, czy nowy M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO to najlepszy obiektyw portretowy, jaki możemy znaleźć w systemie Mikro Cztery Trzecie.

Autor: Michał Chrzanowski

29 Listopad 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Jak obiecuje producent, nowy M.Zuiko może pochwalić się także wyjątkowo sprawnym autofokusem. Obiektyw korzysta z zaawansowanego mechanizmu MSC (Movie & Still Compatible), który do ustawiania ostrości porusza tylko jedną soczewkę. Mamy więc cieszyć się wyjątkową precyzją i szybkością ustawiania ostrości podczas fotografowania oraz płynnym i cichym przeostrzaniem w trakcie filmowania.

Co więcej, najnowsza portretówka Olympusa korzysta także z systemu wewnętrznego ogniskowania. Jego zadaniem jest przesuwanie soczewek skupiających (środkowych i tylnych) oraz unieruchomienie elementów umieszczonych z przodu obiektywu. Dzięki temu nie tylko zmniejsza się czas potrzebny na ustawienie ostrości, lecz także otrzymujemy możliwość nakręcenia na tubus różnego rodzaju filtrów o średnicy 62 mm.

Autofokus to prawdziwa rewelacja tego obiektywu. Ostrzy on wyjątkowo precyzyjnie i piekielnie szybko. Wraz z aparatem OM-D E-M1 Mark II stałka tworzy zabójczy duet. Na poprawne wyostrzenie obiektu (z planu dalekiego na bliski) M.Zuiko potrzebował zaledwie 0.1 sekundy, co jest fenomenalnym wynikiem. Jednak przeostrzanie na obiekty znajdujące się w zbliżonej płaszczyźnie trwało zaledwie 0.06 sekundy! Mamy więc do czynienia z prawdziwym demonem prędkości.

Jednak pochwalić musimy także ponadprzeciętną precyzję oraz powtarzalność całego układu. Poza tym w czasie testów nie zauważyliśmy żadnego poszukiwania ostrości - nawet w bardziej wymagających sytuacjach. Do tego musimy dodać możliwość efektywnego ostrzenia z minimalnej odległości 50 cm. To w połączeniu z ogniskową o ekwiwalencie 90 mm, przysłoną f/1.2 i maksymalnym powiększeniem 0,1x (odpowiednik 35 mm: 0,2x) umożliwi nam wykonanie naprawdę ciasnych portretów z miękkimi nieostrościami i ciekawą plastyką obrazu.

Natomiast w kwestii ręcznego ostrzenia nowy M.Zuiko zaczerpnął rozwiązanie od swoich starszych braci. Otrzymujemy więc charakterystyczne sprzęgło, które zapewnia szybkie przełączanie z trybu AF na MF przez zmianę położenia pierścienia ostrzenia. Po jego przesunięciu w stronę bagnetu uzyskujemy dostęp do czytelnej skali ukazującej odległość hiperfokalną (opisaną w metrach i stopach), która ułatwia ręczne ustawianie ostrości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)