FujiFilm FinePix S200EXR - test

Fujifilm FinePix S200EXR to superzoom, który ma zainteresować ambitnego amatora. Oferuje obiektyw Fujinon z 14,3-krotnym zoomem i optyczną stabilizacją obrazu, 12-megapikselową matrycę Super CCD EXR i 2,7-calowy ekran LCD.

Autor: Marcin Falana

19 Luty 2010
Artykuł na: 38-48 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania

FinePix S200EXR trudno zaliczyć do demonów prędkości. Aparat jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 4 s od włączenia. Jednak naprawdę długo musimy czekać na zgrywanie zdjęć seryjnych - 6 JPEG-ów w 15 s i tandemu RAW + JPEG - do wyświetlenia na ekranie ponad 10 s, do wykonania kolejnego zdjęcia 2s.

Na przejście z trybu fotografowania do trybu odtwarzania potrzebujemy tylko 0,5 s. Trudno też narzekać na prędkość przewijania i powiększania zdjęć. S200EXR łapie delikatną czkawkę przy wyświetlaniu informacji o zdjęci za pomocą przycisku INFO i podczas ich kasowania.

Zdjęcia seryjne

Przyjrzyjmy się jak S200EXR radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Uruchamiamy je w wygodny i szybki sposób za pomocą dedykowanego przycisku znajdującego się na lewej ściance korpusu, jest on także odpowiedzialny za bracketing.

zakładka zdjęć seryjnych i bracketingu

Do dyspozycji mamy tryby Pierwsze 6 (RAW 3) i Ostanie 6 w których S200EXR wykonuje 6 JPEG-ów lub 3 RAW-y z prędkością niecałych 3 kl/s. Jak sama nazwa wskazuje tryb Pierwsze 6 (RAW 3) zapisuje początek serii podczas gdy tryb Ostanie 6 rejestruje ostatnie zdjęcia.

Poza tym możemy skorzystać z trybów Pierwsze 24 lub Ostatnie 24, w których S200EXR wykonuje zdjęcia w ograniczonej rozdzielczości 2048 x 1536 z prędkością 5 kl/s.

Pomiar ostrości

Pomiar ostrości jest realizowany na zasadzie detekcji kontrastu. Do dyspozycji mamy 3 tryby: centralny, wielopunktowy i strefa, są one dostępne w drugiej zakładce menu fotografowania. Tryb centralny dokonuje pomiaru w centrum kadru, wielopunktowy - automatycznie wybiera obszar natomiast w trybie strefa możemy sami wybrać punkt ostrości w zakresie prawie całego kadru. Dokonujemy tego za pomocą środkowego przycisku trybu AF umieszczonego na lewej ściance.

zakładka trybu autofokusa

Za pomocą tarczy wokół tego przycisku zmieniamy tryb autofokusa, do dyspozycji mamy tryb pojedynczy, ciągły i manualny. Tryb ciągły trochę różni się od tego stosowanego w lustrzankach - S200EXR nieustannie ustawia ostrość, nawet gdy spust migawki nie jest wciśnięty, a gdy go wciśniemy ostrość jest blokowana. Tryb ciągły działa identycznie z funkcją wykrywania twarzy. Podczas manualnego ostrzenia na ekranie pojawia się przedziałka z zaznaczonym punktem informującym o odległości między punktem fokusowania, a obiektem znajdującym się w ramce. Przydatnym rozwiązaniem podczas korzystania z manualnego ostrzenia jest powiększanie dostępne pod górnym przyciskiem nawigatora.

Jeżeli chodzi o szybkość pomiaru ostrości to S200EXR w dobrych warunkach oświetleniowych ostrzy w zakresie od 0,6 do 1,2 s. W słabszym oświetleniu z pomocą przychodzi nam dioda wspomagająca autofokus. Aparat gubi się jedynie na jednolitych fakturach - wyświetla wtedy czerwoną ramkę AF i musimy powtórzyć pomiar.

Pomiar światła

S200EXR oferuje trzy sposoby pomiaru światła które są realizowane przy pomocy 256-strefowego pomiaru TTL. Do dyspozycji mamy pomiar wielosegmentowy, centralnie ważony i punktowy. Wybór sposobu pomiaru światła dokonujemy dedykowaną tarczą umieszczoną na tylnej ściance. Podczas testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru wielosegmentowego w miarę potrzeby wprowadzając korektę ekspozycji. W większości przypadków pozwala on na uzyskanie zamierzonego efektu.

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji poza trybem manualnym - M i trybami półautomatycznymi A - preselekcją przysłony, S - preselekcją czasu i P - programem z fleksją znajdziemy tryb automatyczny, tryby EXR, tryb FSB - brecketing z symulacją filmu i tryby tematyczne - SP oraz filmowanie.

tarcza trybów ekspozycji

Tryby EXR

Dzięki zastosowaniu matrycy Super CCD EXR mamy do dyspozycji automatyczne tryby EXR. Możemy z nich korzystać na dwa sposoby: AUTO EXR - aparat interpretuje scenę i dobiera odpowiedni tryb EXR lub wybieramy interesujący nas tryb samodzielnie (zakładka poniżej).

tryby EXR

Trzeba przyznać, że automatyczne dobieranie trybów EXR radzi sobie dobrze z wyborem odpowiedniego trybu EXR do fotografowanej sceny.

Do dyspozycji mamy trzy tryby EXR: HR - priorytet rozdzielczości, SN - wysokie ISO / minimalne szumy i DR - priorytet dynamiki. Tryb HR jako jedyny oferuje pełną rozdzielczość i jest raczej alternatywą dla pozostałych dwóch niż typowym trybem EXR. Zdjęcia wykonane w tym trybie nie różnią się od tych wykonanych w standardowych trybach w pełnej rozdzielczości.

Sprawa wygląda inaczej z trybem SN - wysokie ISO / minimalne szumy i DR - priorytet dynamiki. Oba rejestrują zdjęcia w rozdzielczości 6 megapikseli. Tryb SN - wysokie ISO / minimalne szumy pozwala osiągnąć lepsze rezultaty w słabym oświetleniu. Niestety działa tylko do czułości ISO 1600, a rezultaty nie są znacząco lepsze od tych uzyskiwanych na tej samej czułości w pełnej rozdzielczości.

tryb preselekcji przysłony A, ISO 1600
tryb EXR SN - wysokie ISO / minimalne szumy, ISO 1600

Natomiast tryb DR - priorytet dynamiki zapewnia szerszy zakres dynamiki zdjęć. Aparat wykonuje naświetlenie na światła i cienie, i łączy je dając obraz o większym zakresie dynamicznym. Podczas pracy w trybie DR w menu S200EXR do dyspozycji mamy zakres dynamiki od 100% do 800%. Działanie trybu DR możemy wyraźniej zaobserwować w światłach, w których znajdziemy więcej szczegółów w porównaniu z kadrami wykonanymi na ustawieniach standardowych. Jest to wyraźnie widoczne na fragmentach 1:1 poniżej - na zdjęciu w trybie EXR DR możemy zaobserwować elementy które w trybie standardowym zostały przepalone.

tryb A
tryb EXR DR

Poniżej prezentujemy identyczny kadr wykonany w trybie preselekcji przysłony (górny) i trybie EXR DR - priorytet dynamiki (dolny). Gdy na zdjęciu nie ma jasnego elementu tryb DR wyciąga wtedy cienie (przykład poniżej).

10/2400 s, f/6.4, ISO 100
10/1500 s, f/5.6, ISO 100

SP - tryby tematyczne

Po wybraniu na tarczy trybów pozycji SP dostajemy się do trybów tematycznych (zakładka poniżej). Odpowiedni tryb wybieramy po wciśnięciu przycisku MENU/OK. Poza standardowymi trybami jak krajobraz, zachód słońca czy portret warto wspomnieć o trybie kontrola ostrości, który symuluje małą głębię ostrości. Interesującym trybem jest też NATURALNE/FLASH - aparat wykonuje dwa zdjęcia jedno wykorzystując światło zastane i drugie z lampą błyskową.

tryby tematyczne SP

Bracketing

S200EXR umożliwia bracketing ekspozycji, symulacji filmu i zakresu dynamicznego. Do bracketingu dostajemy się za pomocą tego samego przycisku co do zdjęć seryjnych.

zakładka zdjęć seryjnych i bracketingu

Stabilizacja obrazu

S200EXR został wyposażony w optyczną stabilizację obrazu, która pozwala na wydłużenie czasów ekspozycji o 2 EV na szerszym kącie i 1,5 EV na ogniskowych powyżej 300 mm. Trzeba przyznać, że stabilizacja zastosowana w S200EXR spełnia swoje zadanie bardzo dobrze.

Balans bieli

S200EXR oferuje dość rozbudowany zakres zmian balansu bieli. Dokonujemy tego w wygodny sposób za pomocą dedykowanego przycisku umieszczonego na lewej ściance. Do dyspozycji mamy tryb Auto, sześć ustawień zdefiniowanych i dwa tryby użytkownika. W menu aparatu możemy także dostroić balans bieli.

Wygodnie rozwiązano ustawianie balansu bieli według wzorca - tryb użytkownika. Wystarczy z listy wybrać balans bieli użytkownika, umieścić coś białego w ramce i wcisnąć spust migawki. Jeżeli chcemy skorzystać z trybu już zapisanego wystarczy zamiast spustu migawki wcisnąć przycisk MENU/OK.

balans bieli auto
balans bieli zdefiniowany

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo przyzwoicie ze światłem dziennym i jarzeniowym. Automat bardzo dobrze zinterpretował scenkę oświetloną jarzeniówką dając bardzo zbliżone rezultaty do ustawień zdefiniowanych. S200EXR trochę gorzej interpretuje światło żarowe i sodowe - warto wtedy zastosować ustawienia zdefiniowane, szczególnie gdy fotografujemy w JPEG-ach.

Opcje korekty obrazu

Z ciekawszych opcji wpływu na obraz warto wspomnieć o symulacji filmu dostępnej pod dedykowanym trybem, przyciskiem napędu/bracketingu lub przez menu aparatu.

Filmowanie

Filmowanie nie jest najmocniejszą stroną S200EXR. Aparat pozwala na rejestrowanie filmów w rozdzielczości 640 x 480 z prędkością 30 kl/s z dźwiękiem mono. W czasach gdy standardem jest nagrywanie w rozdzielczości HD 720p to trochę mało. Klipy filmowe są zapisywane w formacie AVI (Motion JPEG.) Podczas nagrywania po przezoomowaniu S200EXR powoli wyostrza. Nie mamy do dyspozycji zmian czułości, ani korekty ekspozycji. Niepokojąco wyglądają sceny nagrane pod światło - jest na nich widoczna purpurowa dominanta, która psuje obraz.

Podsumowanie

S200EXR trudno zaliczyć do demonów prędkości. O ile autofokus prezentuje przyzwoitą średnią, tak zgrywanie zdjęć i uruchamianie aparatu trwa zdecydowanie zbyt długo. Plusy przyznajemy za dobrze działający pomiar światła, manualne tryby ekspozycji i tryby EXR, pozytywne wrażenia zrobiła też na nas stabilizacja obrazu. FinePix S200EXR nie został stworzony z myślą o filmach więc jeżeli filmowanie jest dla nas istotną opcją warto zdecydować się na inny aparat.

+ pomiar światła

+ manualne tryby ekspozycji

+ tryby EXR

+ optyczna stabilizacja obrazu (O.I.S.)

- szybkość działania

- funkcje filmowania

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
36
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj