Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Najnowszy bezlusterkowiec Canona to wyjście na przeciw oczekiwaniom średnio zaawansowanych fotografów, którzy szukają kompaktowego body z dużymi możliwościami, w przystępnej cenie. Oferuje m.in. 24-milionową matrycę, wbudowany wizjer optyczny i filmy 4K.
Canon EOS M50 to być może najbardziej atrakcyjny aparat w linii EOS M. Zwłaszcza z punktu widzenia amatorów i początkujących. W niewielkim body zamyka bowiem bogaty zestaw funkcji, z których niektóre pojawiają się po raz pierwszy.
Otrzymujemy 24-milionową matrycę CMOS (zakres czułości ISO 100 - 51200) w formacie APS-C, wspieraną najnowszym procesorem DIGIC 8, który to pozwoli nam na fotografowanie serią z prędkością aż 10 kl./s (7,4 kl./s w przypadku ciągłego AF) oraz rejestrację filmów w jakości 4K (po raz pierwszy amatorskiej konstrukcji producenta). W tym drugim wypadku ograniczeni będziemy co prawda współczynnikiem cropa na poziomie 1,6 x (2,25 x w przypadku włączonego systemu stabilizacji) i autofokusem oparty o detekcję kontrastu, niemniej jednak jest to ważna i potrzebna aktualizacja, na którą czekaliśmy już od dłuższego czasu.
Aparat wyposażono także w zawsze dobrze oceniany przez nas w przypadku testów, oparty o detekcję fazy system autofokusa Dual Pixel AF, który bardzo dobrze spisuje się także podczas filmowania i który oferować ma teraz jeszcze większa skuteczność. A to dzięki aż 143 punktom AF i 100-procentowym pokryciem kadru w pionie (z wybranymi obiektywami). Ale nawet w przypadku pozostałych szkieł otrzymać mamy skuteczność lepszą niż w modelu M5. Pokrycie kadru będzie identyczne (80% w pionie i w poziomie), ale otrzymamy większą liczbę punktów AF (99 względem 49), co powinno przełożyć się na większą precyzję ostrzenia. Lepiej wypadać ma także pomiar strefowy, a to ze względu na powiększenie strefy punktów, która pobierając informację z większego obszaru kadru lepiej radzić ma sobie ze śledzeniem obiektów. Pojawiła się także funkcja detekcji oka, co okaże się bardzo przydatne podczas fotografowania portretów.
Ponadto na pokładzie znalazł się wbudowany wizjer elektroniczny 2,36 Mp, co zapewne docenią osoby podchodzące do fotografowania bardziej na poważnie, oraz obracany, dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 1,04 Mp, który znacznie ułatwia obsługę aparatu i nawigację po zdjęciach w trybie podglądu.
Producent wprowadził także nowy format obrazu C-RAW, który zapisuje pełnowymiarowe RAW-y w pliku o 40% mniejszej wielkości, rozbudował funkcje bezprzewodowe (możliwość wysyłania zdjęć na bieżąco podczas fotografowania), dodał możliwość bezgłośnego fotografowania (tryb migawki elektronicznej) i wsparcie dla programu EOS Utility, które pozwoli na łatwy tethering i sterowanie aparatem z poziomu komputera.
Usprawniono także systemy przetwarzania i automatycznej korekcji obrazu, wprowadzono funkcję nagrywania time-lapsów w jakości 4K oraz możliwość rejestracji filmów w zwolnionym tempie, z prędkością 120 kl./s w jakości HD. Ponadto, jako jeden z niewielu aparatów w tej klasie sprzętu aparat oferuje złącze mikrofonowe, dzięki czemu może stać się wyjątkowo atrakcyjną pozycją wśród szerokiej maści vlogerów i wszystkich innych, którzy nagrywają filmy do internetu.
Aparat pojawić ma się w sprzedaży już w drugiej połowie marca w cenie 2580 zł za body oraz w zestawie z obiektywem EF-M 15-45 mm f/3.5-6.3 IS STM. Dokładnej polskiej ceny zestawu na razie nie znamy.
Więcej informacji o aparacie znajdziecie pod adresem canon.pl.
Nazwa | Canon EOS M50 |
Producent | Canon |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | APS-C CMOS (Canon - 22,4 x 15 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | APS-C |
Czułość | ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 (rozszerzona) |
Procesor | DIGIC 8 |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | L M S |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Canon EF-M |
Lampa błyskowa | wbudowana |
Stabilizacja | w obiektywach |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M scenerie filtry artystyczne Crative Assist tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC |
Kompensacja ekspozycji | +/- 3 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/4000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3 kadry +/- 0,3 EV |
Zdjęcia seryjne | 2.5 kl/s 8.5 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Samowyzwalacz | tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy, 143 punkty AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF strefowy AF wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki |
Wizjer | wizjer elektroniczny 2 359 000 punktów 100% krycia kadru |
Punkt oczny | 22 mm |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 040 000 punktów |
Rejestracja filmów | Full HD 60 kl/s 4K 30 kl/s HD 720p 120 kl./s |
Złącza | USB 2.0 microHDMI gniazdo mikrofonu Wi-Fi |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy LP-E12 |
Wydajność zasilania | 235 |
Obudowa | plastikowa |
Wymiary | 116 x 88 x 59 mm |
Waga | 390 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | Tryb Creative Assist time-lapse 4K |