Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7.5
Cena / Jakość:
7.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
7
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

80%

X-E3 wiele łączy z flagowymi modelami firmy, ale jednocześnie aparat prezentuje zupełnie nowe podejście do obsługi i ergonomii. Czy konstruktorom faktycznie udało się stworzyć uniwersalny i zaawansowany bezlusterkowiec dla każdego?

Autor: Michał Chrzanowski

7 Grudzień 2017
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Nowy X-E3 korzysta z najbardziej zaawansowanych rozwiązań jakimi obecnie dysponuje Fujifilm. W jego wnętrzu znajdziemy nową generację sensora, który zadebiutował wraz z premierą flagowych modeli X-T2 i X-Pro2. Mamy więc do czynienia z pozbawioną filtra dolnoprzepustowego 24-milionową matrycą APS-C, która zapewnia 50% większą rozdzielczość obrazu. Wykonano ją w autorskiej technologii X-Trans CMOS III, gdzie filtry barwne zostały rozłożone nieregularnie. W efekcie niepożądana mora jest zminimalizowana, a obraz na wyższych czułościach odznacza się przyjemniejszym dla oka cyfrowym ziarnem.

Otrzymujemy także najnowszy procesor obrazu X-Processor Pro, który ma poprawić osiągi, a także ogólną jakość zdjęć. Wzrósł także natywny zakres czułości, który teraz wynosi ISO 200 – 12 800. Jednak jeśli okaże się on niewystarczający to zawsze możemy go rozszerzyć do ISO 100 – 51 200. Warto podkreślić, że w całym dostępnym przedziale jesteśmy w stanie fotografować w formacie RAW, co było niemożliwe w przypadku poprzednika.

Reprodukcja szczegółów

Aparat rodzi sobie nad wyraz dobrze z reprodukcją szczegółów - również na wyższych czułościach matrycy zdjęcia są bogate w detale. Cieszy również fakt, że fotografie w przedziale ISO 100-1600 prezentują zbliżoną szczegółowość, która stoi na wysokim poziomie. Dopiero od ISO 3200 zaobserwujemy bardziej widoczny spadek wyrazistości. Niemniej jednak detale (przy 100% powiększeniu kadru) jesteśmy w stanie dojrzeć nawet na najwyższej czułości ISO 51 200.

Reprodukcja szczegółów (odszumianie minimalne / odszumianie standardowe)

Zaszumienie obrazu

Cyfrowe szumy generowane przez matrycę X-Trans CMOS III nie tylko nie są dokuczliwe w odbiorze, lecz także - w pewnym stopniu - przypominają filmowe ziarno, co akurat może się podobać. Jednak w przedziale ISO 100-1600 fotografie - nawet w nieostrościach - są pozbawione zaszumienia. Zaczyna się ono objawiać dopiero w zakresie ISO 3200 - ISO 12 800. Co ciekawe w tym przedziale zaszumienie prezentuje zbliżony poziom. Natomiast znacznie więcej cyfrowego ziarna pojawia się na rozszerzonych czułościach ISO 25 600 i ISO 51 200.

Systemowe odszumianie jest jednym z łagodniejszych, mimo to nie ma ono żadnego pozytywnego przełożenia na jakość zdjęć. Fotografie wykonane przy odszumianiu ustawionym na minimum (niestety wciąż nie możemy go w pełni wyłączyć) dostarczą nam więcej detali - zwłaszcza w przedziale ISO 3200-51 200. Tak więc mocno zalecamy, aby odszumianie ustawić na minimalną wartość -4.

Zaszumienie poszczególnych czułości (odszumianie minimalne / odszumianie standardowe)

Zakres dynamiczny

X-E3 odznacza się dynamiką na poziomie 12 EV (plik RAW). Taki wynik utrzymuje się w przedziale ISO 100-800. Przy zwiększeniu czułości do ISO 6400 zauważymy spadek zakresu dynamicznego o około 3 EV. Jednak - nawet na wyższych czułościach - nie powinniśmy mieć większych problemów podczas fotografowania kontrastowych scen lub w warunkach słabego oświetlenia. Zarówno w cieniach jak i w jasnych partiach kadru nadal zarejestrujemy szczegóły. W efekcie z plików RAW będzie można wyciągnąć całkiem sporo detali.

Balans bieli

Aparat dobrze poradził sobie balansowaniem bieli, choć da się zauważyć, że ogólna kolorystyka zdjęć lubi delikatnie wpadać w cieplejsze tony - głownie pomarańcz, purpurę i czerwienie. Natomiast automatyczny balans bieli najsłabiej poradził sobie ze światłem żarowym - co jest bolączką większości aparatów. Odchylenia około 20 jednostek na skali Lab są duże, przez co kolorystyka w takich warunkach zdjęciowych jest w ogóle nietrafiona - obraz będzie już wyraźnie ocieplony.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)