Fujiiflm GFX 50S - Jakość zdjęć w praktyce

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
4
Funkcjonalność:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

85%

Fujifilm GFX 50S to bez wątpienia jedna z najgłośniejszych premier ubiegłego roku. W nasze ręce trafił jeden z pierwszych finalnych egzemplarzy, przekonajmy się więc czy rzeczywiście jest bezlusterkowym objawieniem, na które czekaliśmy!

Autor: Maciej Luśtyk

18 Kwiecień 2017
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Zdjęcia wykonane w normalnych warunkach potwierdzają nasze studyjne obserwacje. Na niskich czułościach jakość zdjęć jest fantastyczna, a rozdzielczość 50 Mp pozwoli nam dosłownie “policzyć” rzęsy fotografowanej osoby. Bardzo dobrze wypada także kwestia odwzorowania kolorów i tonalności zdjęć - to w końcu jeden z powodów, dla których fotografowie decydują się na tego typu konstrukcje.

ISO 100

ISO 100

ISO 100

Aparat ma jednak delikatną tendencję do przesadnego podbijania różowych tonów, co jest dość charakterystyczne dla aparatów Fujifilm, ale po części spowodowane jest także zapewne wspomnianym w poprzednim rozdziale nie zawsze precyzyjnym pomiarem automatycznego balansu bieli. Zauważymy to zwłaszcza w przypadku portretów, trzeba jednak pamiętać, że doskonała większość zdjęć wykonanych aparatem i tak zostanie poddana retuszowi.

Z racji braku filtra dolnoprzepustowego będziemy musieli liczyć się ze sporadycznym pojawianiem się prążków mory. Na szczęście dzięki ogromnej rozdzielczości sensora będzie ona widoczna tylko w maksymalnym powiększeniu i nie powinna wpłynąć na odbiór zdjęć, nawet w przypadku większych wydruków.

Prążki mory widoczne w 100-procentowym powiększeniu kadru (wycinek 1070 x 760 pikseli)

Bardziej zauważalny szum w maksymalnym powiększeniu dostrzeżemy już przy czułości ISO 1600, jednak aż do ISO 6400 możemy mówić o bardzo dobrej jakości obrazu, w przypadku rozdzielczości ekranowych, akceptowalne będą także zdjęcia wykonane przy ISO 12 800.

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

ISO 12800

Warto jednak podkreślić ze cyfrowe ziarno aparatu Fujifilm jest przyjemne dla oka i nie przeszkadza w odbiorze zdjęć. Oczywiście w przypadku gorszego oświetlenia wyższe czułości okażą się znacznie mniej użyteczne, niemniej jednak aż do ISO 3200 możemy mówić o bardzo wysokiej jakości zdjęć, nieosiągalnej dla aparatów formatu 35 mm.

ISO 3200

ISO 6400

ISO 12800

ISO 25600

Jak już wspomnieliśmy, aparat przejawia tendencję do delikatnego niedoświetlania kadru, co bywa uciążliwe zwłaszcza przez fakt, że jednocześnie obraz jest przesadnie rozświetlany na ekranie monitora i w wizjerze aparatu. Przez to wiele z ujęć, które dobrze wyglądały podczas podglądu obrazu w aparacie, po zgraniu na komputer okaże się zbyt ciemnych. Problemy te zauważymy zwykle w mało kontrastowym, lub słabym świetle, a także podczas fotografowania nocą. Warto dodać, że w przypadku poniższego zdjęcia ekspozycja była mierzona na dolną część kadru, a dopiero później przekadrowaliśmy ujęcie, by umieścić samochód na środku kadru.

Pomiar centralnie ważony

Zdarza się jednak też, że zarówno pomiar matrycowy jak i centralnie ważony będzie dążył do prześwietlenia sceny, zwłaszcza w przypadkach gdy duży obszar kadru będą wypełniały ciemniejsze obiekty. W przypadku poniższego zdjęcia, aby uzyskać poprawnie wyważoną ekspozycję musieliśmy ręcznie skorygować ją o - 1 EV.

Pomiar matrycowy

Aparat trzeba pochwalić także za szeroki zakres dynamiczny i rozpiętość tonalną. Na niskich czułościach, przejścia miedzy jasnymi, a ciemnymi partiami kadru oraz kolorami są bardzo subtelne, a w przypadku konstrastowego oświetlenia zarejestrujemy dużą ilość informacji tak cieniach jak i światłach.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (16)