Sony Cyber-Shot RX100 V - Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
6
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

82%

Piąta odsłona najbardziej zaawansowanego kieszonkowca na rynku wprowadza usprawnienia, które jeszcze bardziej zwiększają dystans do rywali. Czy jednak są na tyle istotne by inwestować w następcę świetnego RX100IV?

Autor: Maciej Luśtyk

3 Marzec 2017
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Sony RX100 V podobnie jak jego poprzednik wyposażony jest w 20-milionową matrycę BSI-CMOS o rozmiarze 1 cala, wspieraną procesorem BIONZ X. Tym razem na pokładzie znalazł się jednak dodatkowy, pomocniczy chip LSI, który odpowiadać ma za szybsze przetwarzanie obrazu i lepszy wygląd zdjęć na wysokich czułościach. Wyjściowa rozdzielczość 5472 x 3648 px powinna pozwolić nam na wykonanie wydruku wysokiej jakości (300 dpi) w formacie 46 x 30 cm.

W praktyce różnica w szczegółowości zdjęć między poprzednim modelem jest minimalna, ale to nic. Jak na standardy 1-calowych kompaktów obraz i tak odznacza się ponadprzeciętną jakością. Prezentuje się bardzo dobrze do wartości ISO 1600, ale nawet przy ISO 3200, w przypadku zdjęć oglądanych w standardowym powiększeniu, trudno będzie mu cokolwiek zarzucić. Oczywiście zauważymy już widoczne szumy, szczegółowość nadal będzie stać jeszcze na relatywnie wysokim poziomie. Przy wyższych czułościach (ISO 6400 i wyżej) zaobserwujemy drastyczny wzrost nieprzyjemnego dla oka kolorowego zaszumienia obrazu oraz utratę kolorów i większości detali. Mimo to i tak są to lepsze wyniki od wszystkich 1-calowych kompaktów na rynku.

Reprodukcja szczegółów (Odszumianie standard / odszumianie wyłączone):

Nieco lepiej niż w poprzednim modelu wypada kwestia szumów dostarczanych przez matrycę. Cyfrowe ziarno Sony nadal jest nieprzyjemne dla oka, ale tym razem bardziej subtelne, co zauważymy zwłaszcza na wyższych czułościach. Niestety systemowe odszumianie obrazu nadal wymaga pogodzenia się ze znaczną utratą szczegółów. Radzimy więc w ogóle z niego nie korzystać. W standardowym powiększeniu, bez odszumiania obraz prezentuje się dobrze, nawet na wyższych czułościach, a w razie potrzeby dużo lepsze rezultaty uzyskamy edytując zdjęcie na przykład w programie Lightroom.

Zaszumienie poszczególnych czułości (Odszumianie standard / odszumianie wyłączone):

Zakres dynamiczny:

Matryca bardzo dobrze wypada pod względem oferowanego zakresu dynamicznego. Fotografując na niskich czułościach, w formacie RAW, z 12-bitowych plików będziemy w stanie wyciągnąć niemal maksimum możliwości (zakres dynamiczny przy bazowym ISO 125 to 11,7 EV). Już jednak przy czułości ISO 400 zaobserwujemy spadek dynamiki rzędu 1 EV, który będzie pogłębiał się ze stałą częstotliwością, aż do 6,5 EV przy czułości ISO 12 800.

Balans bieli:

Sony RX100 V nie prezentuje natomiast nic nadzwyczajnego pod względem automatycznego balansu bieli. W przypadku światła mieszanego zaobserwujemy odchylenia szarości na poziomie 10 jednostek skali Lab, co jest dość przeciętnym wynikiem. Warto przypomnieć, że w przypadku konkurencyjnego Canona G7 X Mark II odchylenia w tym wypadku wyniosły tylko około 2,5 jednostki.

Mimo to z balansem bieli nie będziemy mieć problemów w przypadku fotografowania w świetle dziennym, ani w świetle jarzeniowym. Niestety bardzo problematyczne dla aparatu okazuje się ciepłe światło żarowe. Tu odchylenia sięgają prawie 20 jednostek, co będzie mocno widoczne na zdjęciach.

Balans bieli ustawiany ręcznie

Pochwalić należy jednak ogólną reprodukcję kolorów. Obserwujemy jedynie nieznaczne odchylenie niebieskich barw w kierunku fioletów, co zresztą znajduje potwierdzenie w praktyce i może sprawić, że niebo na zdjęciach będzie niekiedy nieprzyjemnie zaróżowione.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)