Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Niedawno poznaliśmy najnowszy aparat spod szyldu Leica. Model Leica Q zrobił na nas bardzo dobre pierwsze wrażenie, dlatego niecierpliwie czekaliśmy na możliwość wykonania całego testu. Zobaczcie jego rezultaty.
Obiektyw zastosowany w aparacie Leica Q to Summilux 28 mm f/1.7 ASPH. Jego układ optyczny składa się z 11 elementów w 9 grupach, w tym z trzech soczewek asferycznych. W trybie makro szkło pozwala na ostrzenie od 17 cm. Obiektyw wyposażony jest w migawkę centralną umożliwiającą pełną synchronizację błysku z czasem 1/500 s. Najkrótszy czas, który osiągniemy przy pomocy migawki mechanicznej to 1/2000 s. Na pokładzie jest też opisany już wcześniej system optycznej stabilizacji obrazu o skuteczności 2,5 EV.
Rozdzielczość MTF10
Jeśli chodzi o optykę, niemiecki producent nigdy nie jest specjalnie skromny. I ma do tego powód, bowiem obiektyw w aparacie Leica Q może pochwalić się naprawdę świetnymi osiągami. Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie MTF10, Summilux 28 mm f/1.7 ASPH oferuje ponadprzeciętną jakość obrazu. Już na maksymalnie otwartej przysłonie f/1,7 otrzymamy bardzo dobrą jakość obrazu na poziomie 76,67 lp/mm w centrum kadru i 53,65 lp/mm na brzegach. Dalej jest tylko lepiej. Maksymalną rozdzielczość (76,75 lp/mm na środku i 62,50 lp/mm na brzegach) uzyskamy w zakresie przysłon f/4 - f/8. W okolicy f/11 jakość spada do poziomu najszerzej otwartej przysłony. Najniższą jakość uzyskamy przy przysłonie f/16, jednak dotyczy to tylko środka kadru. Obraz na brzegach wciąż jest dużo bardziej ostry niż przy niskich wartościach przysłony.
Ogólnie rzecz biorąc wykres prezentuje się bardzo dobrze. Najważniejsze, że fluktuacje w całym zakresie przysłon są bardzo niewielkie.
Aberracja, dystorsja i winietowanie
Szkło w aparacie Leica Q bardzo dobrze radzi sobie pod względem aberracji, dystorsji i winietowania. O ile aberracja i winietowanie mogą być po prostu dobrze korygowane w zapisie JPEG, to świetne wyniki pod względem dystorsji możemy zauważyć gołym okiem, oceniając obraz na ekranie LCD. Na zdjęciu wszystkie linie są proste, że aż miło. Różnica między środkiem, a brzegami kadru wynosi 0,14% i w żadnym wypadku nie będzie zauważalna gołym okiem.