Fotografowanie

Leica D-Lux 6 to przedstawiciel niedużych kompaktów premium. Charakteryzuje go jasny, szerokokątny zoom Leica DC Vario-Summilux f/1.4-2.3 ASPH, solidna budowa i manualne zacięcie. W porównaniu z poprzednikiem D-Lux 6 znacznie przyspieszył oferując serię 11 kl/s. Zapraszamy do testu tego nietuzinkowego aparatu.

Autor: Marcin Falana

26 Październik 2012
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Fotografowanie

Szybkość działania
Leica D-Lux 6 jest gotowa do wykonania pierwszego zdjęcia po 1 sekundzie od włączenia. Jest to bardzo dobry wynik szczególnie, że korzystaliśmy z autofokusa. Na przejście do trybu odtwarzania musimy czekać nieco ponad 1 sekundę, D-Lux 6 nie ma też problemów z przewijaniem i powiększaniem zdjęć - wszystko dzieje się bez odczuwalnych przestojów.

Jedyne zastrzeżenia mamy do prędkości zgrywania serii zdjęć, szczególnie gdy zastosujemy pliki RAW. Na szczęście po wstępnym opróżnieniu buforma D-Lux 6 pozwala na wykonywanie kolejnych zdjęć. Gorzej wygląda sytuacja gdy wejdziemy do odtwarzania - aparat wyświetle klepsydrę i każe czekać, bez możliwości powrotu do trybu fotografowania.

Zdjęcia seryjne
Pod względem zdjęć seryjnych nowa Leica zdecydowanie przyspieszyła. W pełnej rozdzielczości możemy wykonywać zdjęcia z prędkością 11 kl/s zarówno w JPEG-ach, RAW-ach jak i RAW + JPEG.
zakładka zdjęć seryjnych

Oczywiście zgrywanie tandemu RAW + JPEG trwa dość długo. Poza tym do dyspozycji mamy szybkie serie 40 kl/s i 60 kl/s w ograniczonej rozdzielczości.

Pomiar ostrości
Pod względem prędkości pomiaru ostrości D-lux 6 daje nam naprawdę dużo - w dobrych warunkach oświetleniowych mieści się w czasie 0,2 - 0,5 s. W słabszym oświetleniu, np. lampce w dużym pokoju, zazwyczaj mieści się w 1 s. Nawet na jednolitych fakturach nie można narzekać. Aparat możemy także pochwalić za skuteczność systemu AF, który myli się sporadycznie.

Pomiar światła
Leica D-Lux 6 jak przystało na kompakt dla zaawansowanych oferuje trzy tryby pomiaru światła: wielopunktowy, centralnie ważony oraz punktowy. Podczas testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał odpowiednie rezultaty.
10/25000 s, f/4.0, ISO 80, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)


Tryby ekspozycji
Tryby ekspozycji zmieniamy za pomocą tarczy trybów, która znajduje się na górnej ściance. Do dyspozycji mamy zestaw trybów PASM, który ucieszy wszystkich zaawansowanych fotografów. Poza tym możemy skorzystać z trybu Auto, filtrów artystycznych - COL, scenerii - SCN i dwóch trybów, które możemy zaprogramować. Dodatkowo do dyspozycji mamy tryb kreatywny filmu, który pozwala na manualne ustawienia filmowania.


Bracketing
Bracketing ekspozycji uruchamiamy dolnym przyciskiem nawigatora, który jest odpowiedzialny za napęd. D-Lux 6 umożliwia wykonie 3 zdjęć ze skokiem od 1/3 dp 3 EV.
zakładka bracketingu ekspozycji

Poza tym w menu możemy uruchomić bracketing formatu. Na ekranie pojawiają się wtedy ramki pomocnicze określające wszystkie formaty.
ramki bracketingu formatu


Stabilizacja obrazu
Leica D-Lux 6 oferuje optyczną stabilizację obrazu oznacza to, że w obiektywie znajduje się ruchomy element redukujący drgania. Patrząc na obraz na ekranie możemy zauważyć moment, w który obraz jest "zamrażany". Praktyczny test stabilizacji wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej odpowiadającej 90 mm. Najpierw wykonaliśmy kilka zdjęć z wyłączoną stabilizacją i określiliśmy jaki czas jesteśmy w stanie utrzymać z ręki. Następnie włączyliśmy stabilizację i określiliśmy o ile da się wydłużyć ekspozycję. Z ręki udało się nam utrzymać 1/60 s, a po włączeniu stabilizacji nawet 1/10 s. Jednym słowem stabilizacja w modelu D-Lux 6 pozwala na wydłużenie ekspozycji o ponad 2 EV co jest bardzo dobrym rezultatem.

Balans bieli
Jak przystało na zaawansowany kompakt D-Lux 6 poza automatycznym balansem bieli oferuje 5 ustawień zdefiniowanych, dwa według wzorca oraz w Kelwinach. Warto w tym miejscu wspomnieć, że ustawienia balansu bieli według wzorca jest banalnie proste, wystarczy wybrać tryb wg wzorca wcisnąć prawy przycisk nawigatora wycelować ramkę w środku kadru na biały element i wcisnąć przycisk MENU/SET.

Opcje korekty obrazu
Leica D-Lux 6 oferuje kilka metod wpływu na obraz. Pierwszą z nich jest styl zdjęć dostępny w menu podręcznym Q i menu głównym. Znajdziemy wśród nich ustawienia: standard, żywe barwy, naturalne, monochromatyczne, krajobraz, portret i własne. Dodatkowo możemy w nich dostosować kontrast, ostrość, nasycenie i redukcję szumu.

Poza tym możemy skorzystać z trybu Kreatywne sterowanie, który uruchamiamy tarczą trybów ekspozycji. Znajdziemy tu kilka trybów: ekspresyjny, retro, wysoka tonacja, niska tonacja, sepia, dynamiczne czarno-białe, mocny obraz, duża dynamika, efekt krosowania, efekt zabawki, efekt miniatury, miękka ostrość, filtr gwiezdny, obraz jednobarwny, rozmycie stonowane, rozmycie radialne.

Dodatkowo po wciśnięciu tarczy nastaw możemy dostosować efekt do naszych potrzeb pod względem korekty ekspozycji, nasycenia, kolorystyki czy głębi ostrości. Jest to to namiastką manualnego sterowania, które w tych trybach jest niedostępne. Producent nie przewidział możliwości zastosowania lampy błyskowej, a szkoda.





Filmowanie
Leica D-Lux 6 umożliwia filmowanie Full HD 1920 x 1080 50p w formacie AVCHD lub MP4. Podczas filmowania możemy skorzystać z ustawień manualnych, dostępnych na tarczy trybów ekspozycji. Filmy rejestrowane przez D-Lux 6 robią bardzo dobre wrażenie, nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Bardzo dobrze sprawdza się stabilizacja obrazu, szczególnie podczas kręcenia z reki.

W czasie filmowania możemy zoomować i ostrzyć, aparat wykonuje te operacje prawie bezgłośnie. Możemy też zastosować filtry z trybu kreatywnego sterowania co pozwoli w łatwy sposób ciekawie wystylizować nasz film.

Podsumowanie
W tej części testu D-Lux 6 zbiera dużo ważnych plusów. Leica oferuje szybki autofokus, przewidywalny pomiar światła i dobrze działający automatyczny balans bieli. Dzięki tym funkcjom Leiką D-Lux 6 fotografuje się bezproblemowo. Gdy dodamy do tego zdjęcia seryjne z prędkością 11 kl/s w pełnej rozdzielczości, manualne tryby ekspozycji i ciekawe filtry dostajemy bardzo ciekawy aparat. Na uwagę zasługuje też filmowanie full HD 1920 x 1080 50p.

+ szybki autofokus
+ pomiar światła
+ zdjęcia seryjne 11 kl/s
+ stabilizacja obrazu
+ zdjęcia poklatkowe
+ automatyczny balans bieli
+ filmowanie full HD 1920 x 1080 50p
+ filmowanie z użyciem filtrów
+ filtry efektowe
+ autofokus podczas filmowania
+ bezgłośne zoomowanie podczas filmowania
+ manualne tryby filmowania

- brak możliwości używania lampy błyskowej w filtrach

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)