Panasonic Lumix LX5 - test, część 2

Panasonic Lumix LX5 jest następcą przełomowego modelu LX3, który jako pierwszy oferował zaawansowane funkcje fotograficzne połączone z jasnym, szerokokątnym obiektywem i niewielkimi gabarytami. Dzięki temu stał się ulubieńcem zawodowców i zaawansowanych amatorów, którzy nie zawsze chcą ze sobą dźwigać lustrzankę. Zapraszamy do drugiej części testu, w której przyjrzymy się osiągom fotograficznym LX5.

Autor: Marcin Falana

24 Wrzesień 2010
Artykuł na: 23-28 minut

Drugą część testu zaczniemy od uzupełnionego rozdziału Budowa i obsługa, któremu poświęciliśmy już trochę uwagi w pierwszej części testu. Następnie przyjrzymy się osiągom fotograficznym i jakości zdjęć.

Druga część testu składa się z następujących części:

1. Budowa i obsługa

2. Fotografowanie

3. Jakość zdjęć

4. Podsumowanie

5. Zdjęcia do pobrania

Budowa i obsługa

Optyka i sensor

Panasonic LX5 został wyposażony w obiektyw o ekwiwalencie ogniskowej 24-90 mm i świetle f/2.0-3.3. W porównaniu z poprzednikiem - modelem LX3, który oferował ogniskową 24-60 mm rozszerzono zakres tele do 90 mm nadal utrzymując światło - f3.3 na bardzo przyzwoitym poziomie. Obiektyw składa się z 10 elementów w 9 grupach przy czym 3 soczewki mają w sumie pięć asferycznych powierzchni. Dzięki rozszerzeniu zakresu zooma Lumix LX5 zyskał na uniwersalności. Dzięki dostępności dłuższych ogniskowych zwiększyły się także możliwości portretowe.

Panasonic Lumix DMC-LX5
zakres zooma
24 mm od góry f/2.0, f/2.8, f/4.0, f/5.6, f/8.0
50 mm od góry f/2.7, f/4.0, f/5.6, f/8.0
70 mm od góry f/3.0, f/4.0, f/5.6, f/8.0
90 mm od góry f/3.3, f/4,5, f/6.3, f/8.0

Obiektyw pracuje najlepiej na szerokim kącie, na którym nawet na otwartej przysłonie uzyskuje najostrzejsze zdjęcia. Dłuższe ogniskowe warto przymknąć chociaż o jedną działkę. Najdłuższa ogniskowa 90 mm prezentuje się najsłabiej. Obiektyw można natomiast pochwalić za niski poziom aberracji i przyzwoite osiągi pod względem ostrości na krańcach kadru. LEICA DC VARIO-SUMMICRON radzi sobie nieźle z z flarami i blikami podczas fotografowania pod światło.

Makro

Obiektyw zastosowany w Panasoniku LX5 trzeba pochwalić za tryb makro, który umożliwia osiągnięcie wysokiej skali odwzorowania. Na szerokim kącie możemy się zbliżyć do fotografowanego przedmiotu na odległość 1 cm.

10/6400 s, f/5.0, ISO 80, ogniskowa: 37 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Matryca

Sensor zastosowany w modelu LX5 został przeprojektowany co pozwala mieć nadzieję na lepsze rezultaty fotograficzne zarówno pod względem szumu jak i dynamiki. Matryca ma identyczny rozmiar -1/1,63 cala i rozdzielczość 10,1-megapiksela. Inżynierowie Panasonika wprowadzili trzy główne zmiany, pierwszą z nich jest zastosowanie dwóch warstw mikrosoczewek. Dodatkowo zwiększono ich rozmiar i umieszczono głębiej fotodiody.

Monitor

Panasonika LX5 wyposażono w 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 460 tys. punktów. Zastosowano w nim podświetlenie LED, co ma poprawić odwzorowanie kolorów. W porównaniu z poprzednikiem pojawiła się powłoka antyrefleksyjna. Ekran oferuje 11 poziomów jasności i automatycznie dostosowuje ją do warunków oświetleniowych otoczenia. Poza tym w szybkim menu do dyspozycji mamy funkcję Power LCD oraz Auto Power LCD, które podbijają jasność wyświetlanego obrazu.

Obraz wyświetlany na ekranie robi dobre wrażenie, jest jasny i klarowny jedyne zastrzeżenia można mieć do czerwieni, która jest zbyt jaskrawa w porównaniu z tym samym zdjęciem wyświetlanym na skalibrowanym monitorze.

Lampa błyskowa

Lampę błyskową zwalniamy za pomocą suwaka, który znajduje się na górnej ściance. Wyskakuje ona energicznie z korpusu i jest umieszczona dość wysoko nad nim. Lampa umożliwia zastosowanie takich funkcji jak redukcja efektu czerwonych oczu, czy synchronizacja na drugą kurtynę. Poza tym możemy zastosować zewnętrzną lampę błyskową mocowaną na gorącej stopce. Pierwsze wrażenie z działania lampy są pozytywne, lampa nie przesadnie wyświeca pierwszy plan, gdy fotografowane przedmioty znajdują się blisko. Producent podaje zakres jej działania w obszarze 0,8-7,2 m (szeroki kąt), 0,3-4,4 m (tele) na ISO Auto.

Podczas codziennego zastosowania wbudowana lampa w zupełności wystarcza i pozwala na skuteczne oświetlenie postaci w pomieszczeniu czy kilkuosobowy portret rodzinny czy imprezowy.

Zasilanie i pamięć

Dostęp do gniazda baterii i karty pamięci jest ułatwiony dzięki zastosowaniu sprężynki przy klapce. Baterię niestety możemy włożyć odwrotnie o czym dowiadujemy się dopiero pod koniec tej czynności. W modelu LX5 Panasonic zastosował akumulator o pojemności 1250 mAh, który powinien wystarczyć na wykonanie 400 zdjęć (wg. CIPA).

Ładowanie baterii trwa niecałe 3 godziny i pozwala na wykonanie prawie 400 zdjęć w tym kilku filmów, przy około 10 procentach korzystaliśmy z lampy błyskowej. Jest to wynik jak najbardziej pozytywny, stawiający Lumixa w czołówce.

Złącza

Panasonic Lumix LX5 został w przeciwieństwie do swojego poprzednika wyposażony w złącze HDMI pozwalające podłączyć aparat do telewizora HD. Oczywiście w zestawie z aparatem nie znajdziemy odpowiedniego kabla. Poza tym LX5 oferuje drugie złącze obsługujące wyjście AV (NTSC/PAL) oraz USB 2.0 High Speed.

złącza HDMI, USB 2.0 High Speed, AV

Podsumowanie

Panasonika Lumix LX5 można pochwalić za szerokokątny i jasny obiektyw LEICA DC VARIO-SUMMICRON 24-90 mm f/2.0-3.3. Poza niezłymi osiągami pod względem rozdzielczości, blików i aberracji chromatycznej obiektyw zapewnia niezły tryb makro. W połączeniu 10,1-megapikselową matrycą pozwala na osiągnięcie bardzo przyzwoitych zdjęć. Kolejne plusy należą się za wydajną baterię, złącze HDMI i zewnętrzne gniazdo lampy błyskowej. LX5 można też pochwalić za jasny i klarowny wyświetlacz z małym minusem za jaskrawą czerwień.

+ szerokokątny obiektyw LEICA DC VARIO-SUMMICRON 24-90 mm f/2.0-3.3

+ złącze HDMI

+ 3-calowy ekran LCD 460 tys. punktów

+ gniazdo zewnętrznej lampy błyskowej

+ wydajna bateria

- reprodukcja czerwieni na ekranie LCD

Poprzednia

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)