Fotografowanie

Panasonic Lumix G3 to kolejny model bezlusterkowca w systemie Mikro Cztery Trzecie. Zastępuje Lumiksa G2, który zdobył sobie rzesze fanów nie tylko dzięki możliwościom fotograficznym, ale także opcji filmowania w rozdzielczości Full HD. Co takiego oferuje nowy Lumix G? Zapraszamy do lektury testu.

Autor: Patryk Wiśniewski

15 Lipiec 2011
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania
Aparat jest gotowy do wykonania zdjęcia po 1 sekundzie od włączenia.

Tryb odtwarzania jest dostępny od razu po uruchomieniu aparatu. Nie spotykamy żadnych trudności z przewijaniem, powiększaniem i poruszaniem się po zdjęciach.

Bufor zatyka się w przypadku JPEG-ów po ok. 4 sekundach. W tym czasie aparat wykonuje 12 zdjęć. W przypadku serii RAW + JPEG czas skraca się do ok. 2,5 sekund, w trakcie których aparat wykonuje 7 zdjęć. Długo trwa zgrywanie danych - na karcie SDHC 10 klasy Lumix G3 potrzebował ponad 20 sekund, żeby zapisać serię RAW + JPEG. W tym czasie dostępne są wszystkie funkcję fotograficzne, działa AF oraz można wykonywać następne zdjęcia.

Zdjęcia seryjne
W menu aparatu mamy wybór prędkości serii SH, H, M, i L. Podczas testu szybkości korzystaliśmy z karty Panasonic SDHC 10 klasy o pojemności 4 GB. Przy zapisie RAW + JPEG Lumix G3 zapisał z najwyższą prędkością 7 klatek, przy korzystaniu tylko z plików RAW długość serii nie wydłużyła się. Jeżeli zastosujemy największe JPEG-i to G3 pozwoli nam na wykonanie serii ponad 12 zdjęć w najwyższej prędkości 4 kl/s. W szybkiej serii z ograniczoną rozdzielczością G3 wykonuje do 40 zdjęć, co zajmuje mu około 2,5s. Zapis na karcie trwał ponad 15s.

Pomiar ostrości
Panasonic przyzwyczaił użytkowników do tego, że pomiar ostrości oparty na detekcji kontrastu skonstruowany przez firmę działa wzorcowo. Tak samo jest w tym przypadku. Mamy do czynienia z najszybszym systemem AF w systemie Mikro Cztery Trzecie. Czas jaki jest potrzebny systemowi AF do ustawienia ostrości w dobrych warunkach oświetleniowych waha się między 0,1 a 0,3 s. W słabszym świetle czas nie przekracza 0,5 s, a aparat w takich przypadkach wspomaga się diodą, która dobrze oświetla fotografowany przedmiot. Autofokus zawodził tylko w przypadku ostrzenia na jednolitą płaszczyznę, ale jest to zjawisko normalne nawet w przypadku profesjonalnych lustrzanek. Wyświetla wtedy czerwoną ramkę i uniemożliwia wykonanie zdjęcia. Należy wtedy wykonać pomiar na czymś bardziej kontrastowym.

Pomiar światła
W nowym modelu mamy do wyboru standardowy zestaw, czyli wielopunktowy, punktowy i centralnie ważony. Dostęp do nich możliwy jest za pomocą przycisku Q.MENU.

W trakcie testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, Sprawdza się on bardzo dobrze. Poprawnie naświetlając kadry, sporadycznie trzeba było skorzystać z korekty ekspozycji.

Tryby ekspozycji
Tarcza trybów została zmniejszona w stosunku do poprzednika. Podstawowy zestaw trybów P, A, S i M oraz dodatkowe C1 i C2 są dostępne z poziomu tarczy. Tryby automatyczne wybieramy na ekranie dotykowym, po wcześniejszym ustawieniu pokrętła na pozycję SCN. Obok spustu migawki znajduję się przycisk trybu inteligent Auto.

zakładka trybów auto


Napęd i bracketing
Zdjęcia seryjne, bracketing oraz samowyzwalacz obsługujemy dolnym przyciskiem nawigatora. Lumix G3 umożliwia wykonanie serii 3, 5 lub 7 zdjęć ze skokiem o 1/3, 2/3 lub 1 EV.
zakładka bracketingu


Balans bieli
Balans bieli obsługiwany jest przy pomocy dedykowanego przycisku WB. Do wyboru mamy AWB, pięć ustawień zdefiniowanych przez producenta, dwa według wzorca oraz jedno w Kelwinach.
zakładka balansu bieli

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze. W warunkach studyjnych dawał zbliżone rezultaty do ustawienia według wzorca. W plenerze dawał sobie bez problemu radę ze światłem o wysokiej temperaturze barwowej.

górne zdjęcie przedstawia balans bieli ustawiony według wzorca, dolne automatyczny balans bieli


Filmowanie
Panasonic Lumix G3 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej rozdzielczości Full HD. Użytkownik może wybrać między dwoma formatami - Motion JPEG i AVCHD. Dźwięk jest rejestrowany przez wbudowany mikrofon stereofoniczny, który rzeczywiście daje odczuć efekt stereo.

W trakcie filmowania można korzystać z autofokusa, który sprawuje się bardzo dobrze. Nie działa może tak szybko jak w trakcie fotografowania, ale do poprawności i skuteczności nie można się przyczepić


Podsumowanie
Główną zaletą Lumiksa G3 w tej części testu jest bez wątpienia autofokus, który działa szybko i skutecznie. Bardzo dobrze sprawuje się również pomiar wielopunktowy, który daje przewidywalne rezultaty. Równie dobrze sprawuje się także tryb filmowania - mamy do dyspozycji rozdzielczość Full HD oraz przyzwoity AF. Jedyną wadą jaką zaobserwowaliśmy w trakcie korzystania z aparatu jest długi zapis zdjęć seryjnych, nawet w przypadku szybkich kart pamięci.

+ szybkość działania
+ szybki pomiar ostrości
+ pomiar światła
+ balans bieli
+ filmowanie

- długi zapis zdjęć seryjnych

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)