8. Osiągi matrycy
W porozumieniu z
DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Dlaczego korzystamy z danych systemu DxO? Dlatego, że DxO jest jedynym serwisem testującym matryce w oparciu tylko i wyłącznie o RAW-y. Na żadnym etapie analizy surowe pliki nie są "wywoływane". Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora i nie ma na nią wpływu stosowanie tej czy innej "wywoływarki". Dzięki temu prezentowane dane są wiarygodne i będzie można je łatwo porównywać z danymi, które pojawią się w kolejnych testach.
DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.
Rzeczywista czułość matrycy
W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że czułość ISO z jaką ustawimy w aparacie nie zawsze odpowiada rzeczywistej czułości matrycy na światło. Nie trudno zgadnąć, że producent zazwyczaj "naciąga" wyniki. Może to doprowadzić do sytuacji, w której zamiast czułości ISO 3200 będziemy de facto dysponować czułością ISO 2500 Poniższy wykres prezentuje rzeczywistą (zmierzoną) czułość matrycy oraz wyidealizowaną linię odniesienia. Jak widać poniżej ISO 160 to tak naprawdę ISO 149. Zjawisko to ma większe znaczenie przy wyższych czułościach jak ISO 1600, które w rzeczywistości jest czułością ISO 1481.
Stosunek sygnału do szumu
Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach.
Zakres dynamiczny
Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop.
Zakres tonalny
Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca.
Podsumowanie
Pod względem osiągów matrycy G3 plasuje się trochę poniżej amatorskich lustrzanek, idzie za to łeb w łeb z Sony NEX-5 oraz Panasonikiem GH2. Matryca świetnie sprawuje się do czułości ISO 1600, powyżej której widzimy już dosyć istotny spadek zakresu tonalnego i dynamicznego. Potwierdza to nasze spostrzeżenia z poprzedniej części testu, ISO 1600 jest ostatnią w pełni użyteczną czułością
+ zakres dynamiczny do ISO 1600
+ zakres tonalny do ISO 1600
+ niewielkie odstępstwa od rzeczywistych czułości ISO
Spis treści