Rozmowa z Michiharu Uematsu z firmy Panasonic

Autor: Michal Grzegorczyk

15 Lipiec 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Przy okazji premiery aparatu Panasonic Lumix G3 naszą redakcję odwiedzili przedstawiciele japońskiej centrali firmy Panasonic. Przeprowadziliśmy krótką rozmowę z jednym z gości - Panem Michiharu Uematsu, który obecnie zajmuje stanowisko menedżera w dziale Advanced Planning, Product Planning Group w Panasonic Corporation.

Michiharu Uematsu jest inżynierem, jednym z twórców aparatów i systemu Lumix G, obecnie zajmującym w centrali firmy Panasonic stanowisko menedżera w dziale Advanced Planning, Product Planning Group. W trakcie krótkiej wizyty gości z Japonii udało nam się zadać kilka pytań o przyszłość systemu i rozwiązania stosowane w nowym Lumiksie G3.

Michiharu Uematsu w redakcji fotopolis.pl

Na pytanie o możliwość wyparcia lustrzanek entry-level przez aparaty CSC (Compact System Camera) Pan Uematsu zauważył, że w Japonii udział bezlusterkowców w rynku aparatów z wymienną optyką osiągnął 30%, a w perspektywie pięciu lat może wznieść się do poziomu 70-80%. Teraz powinniśmy poprawić jakość obrazu w wizjerze elektronicznym, a także czas reakcji - i w bliskiej przyszłości zrobimy to. W przyszłości skrócimy też czas potrzebny na ustawianie ostrości - zwiększymy szybkość sczytywania obrazów z matrycy i moc obliczeniową. Poprawienie tych kwestii pomoże zrealizować ambitne plany Panasonika, zbliży bowiem bezlusterkowce do optycznych wizjerów lustrzanek i autofokusa opartego o detekcję fazy.

Michiharu Uematsu zdaje sobie jednocześnie sprawę z tego, że jeszcze długo nie powstanie profesjonalny Lumix, który mógłby być wykorzystywany np. przez fotografów sportowych. Prędkość ustawiania ostrości, szczególnie na poruszających się obiektach, nie jest wystarczająca. To jeden z powodów, dla których dotarcie do zawodowców, na przykład fotografów sportowych, nie jest łatwe. Mimo tego rozszerzymy tę kategorię również o aparaty dla najbardziej zaawansowanych amatorów i niektórych profesjonalistów. Jednym słowem zaawansowane aparaty będą, ale nie na tyle zaawansowane, by mogły konkurować z profesjonalnymi lustrzankami wykorzystywanymi w pracy reporterów.

Spytaliśmy też o funkcję, z której słyną aparaty Panasonika - autofokus. Michiharu Uematsu podkreślił, że przełom nastąpił mniej więcej półtora roku temu. Japoński producent zajął się wszystkimi "składowymi" szybkiego działania metody detekcji kontrastu. Zwiększyliśmy szybkość odczytu danych z matrycy. W przypadku aparatów kompaktowych dwa lata temu było to tylko 30 kl/s, teraz używamy 60 kl/s, a w przypadku G3, po wciśnięciu spustu migawki do połowy jest to już 120 kl/s.

Rozmawialiśmy też o różnicach między sensorami zastosowanymi w topowym Lumiksie GH2 i nowym G3. Obydwie matryce mają rozdzielczość 16 megapikseli, lecz ta z modelu G3, choć bazuje na sensorze Lumiksa GH2, została opracowana na nowo. W GH2 inżynierowie Panasonika skupili się na zapisie wideo, natomiast w G3 na jakości zdjęć. Sensory różnią się prędkością sczytywania danych z matrycy - w przypadku GH2 możemy osiągnąć 50 kl/s, natomiast w G3 możemy osiągnąć 25 kl/s - tu tkwi główna różnica.

Z pełną treścią rozmowy (w języku angielskim) można się zapoznać oglądając poniższy film.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Wielkie otwarcie! 30. salon CEWE FOTOJOKER na 30. urodziny CEWE
Wielkie otwarcie! 30. salon CEWE FOTOJOKER na 30. urodziny CEWE
Na mapie Małopolski pojawił się nowy salon CEWE FOTOJOKER - w Centrum handlowym Bonarka w Krakowie. Wydrukujesz tutaj zdjęcia bezpośrednio z telefonu, bliżej poznasz fotografię...
13
Rynek aparatów w 2024 roku - stabilizacja trendów i rosnące znaczenie Chin
Rynek aparatów w 2024 roku - stabilizacja trendów i rosnące znaczenie Chin
Rok 2024 był kolejnym, w którym rynek aparatów zaliczył stabilny wzrost. Rynkowe trendy w końcu się uspokoiły, ale branża staje przed nowymi wyzwaniami, jak choćby błyskawicznie...
9
Lucky powraca na rynek - nowy film kolorowy jeszcze w tym roku
Lucky powraca na rynek - nowy film kolorowy jeszcze w tym roku
Po ponad 10 latach nieobecności, Chińska marka Lucky wznawia produkcje filmów. Jeszcze w tym roku na rynku zadebiutować materiał Lucky Color 200 - nowy film kolorowy w przystępnej...
6
Powiązane artykuły