Ergonomia i funkcje przycisków

FinePix REAL 3D W3 to druga wersja aparatu dedykowanego do fotografii stereoskopowej. Poza "trójwymiarowymi" zdjęciami do dyspozycji mamy też filmy 3D oraz zdjęcia 2D wykorzystujące dwa obiektywy jednocześnie.

Autor: Marcin Falana

15 Kwiecień 2011
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

3. Ergonomia i funkcje przycisków

Pierwsze wrażenie

Już na pierwszy rzut oka widać, że nie mamy do czynienia z przeciętnym kompaktem. FinePix REAL 3D W3 został wyposażony w dwa obiektywy, które kryją się za przesuwaną w dół klapką. REAL 3D W3 jest starannie wykonany, wszystkie elementy są dobrze spasowane i działają z wyczuwalnym skokiem. Plastiki robą dobre wrażenie i widać, że są w stanie wiele znieść. Egzemplarz REAL 3D W3, który testowaliśmy miał na sobie wiele oznak ciężkiego traktowania jednak nadal działał bez zarzutu i prezentował się bardzo przyzwoicie.

W porównaniu z poprzednikiem - modelem FinePix REAL 3D W1 zmianie uległo rozmieszczenie najważniejszych elementów. Przyciski i tarcza trybów ekspozycji zostały umieszczone z prawej strony wyświetlacza co ułatwia obsługę. Zastosowano też standardowy nawigator, który co prawda nie wygląda tak futurystycznie jak w poprzedniku, jednak jest od niego wygodniejszy. Przeniesiono także przycisk manualnej korekty paralaksy. W modelu W3 znajduje się on a na górnej ściance.

Fujifilm REAL 3D W3

Ergonomia i funkcje przycisków

Pierwsze o czym należy pamiętać podczas fotografowania aparatem Fujifilm W3 to o łatwości z jaką palce przysłaniają obiektyw. Aparat jest dość śliski i aby trzymać go bezpiecznie, trzeba przykurczać palce, co skutkuje czasem "palcem w obiektywie". Sam uchwyt jest dość wygodny, w czym udział ma ergonomiczne wyprofilowanie przedniej klapki. Zabrakło jedynie jakiegoś przeciwpoślizgowego tworzywa.

Aparat uruchamiamy poprzez przesunięcie w dół przedniej klapki. Przez chwilę po tej czynności W3 podświetla umiejscowiony na niej symbol 3D.

Na górnej ściance, poza spustem migawki i okalającą go tarczą zooma znajdziemy przycisk do manualnej korekty paralaksy. Polega to na przesuwaniu względem siebie dwóch zdjęć, z których składa się stereoskopowy obraz. Dzięki temu możemy dostosować efekt "trzeciego wymiaru", tak by np. pierwszy plan nakładał się idealnie, a drugi trochę "rozjeżdżał" co dodaje naturalnego efektu 3D.

Fujifilm REAL 3D W3

Elementy sterujące skoncentrowano z prawej strony wyświetlacza. Idąc od góry znajdziemy tarczę trybów ekspozycji, pod którą znalazły się przyciski odtwarzania i trybu filmowania. Poniżej umieszczono nawigator z dedykowanymi przyciskami: makro, napędu, lampy błyskowej i jasności ekranu, który w trybie odtwarzania kasuje zdjęcia. Środkowy przycisk nawigatora daje nam dostęp do menu aparatu.

zmiana wyświetlanej informacji

Ostatnie dwa przyciski znajdują się pod nawigatorem. Jeden służy do zmiany wyświetlanej informacji, drugi pozwala na wybór trybu 3D lub 2D. Warto wspomnieć, że tryb 3D jest oznaczony małą świecącą ikonką, która znajduje się tuż nad przyciskiem.

Podsumowanie

Pod względem ergonomii W3 dojrzał i pozwala na bezproblemową obsługę. Osiągnął to dzięki przeniesieniu elementów sterujących na prawą stronę i zmianie ich wglądu na bardziej klasyczny. Przykładem tego może być nawigator czy tarcza trybów ekspozycji. Podstawowej wady jaką jest nieustanne zasłanianie palcem prawego obiektywu nie udało się usunąć mimo, że zmianie uległ kształt uchwytu. Trzeba po prostu na to uważać.

Jeżeli chodzi o jakość wykonania to trudno mieć jakieś zastrzeżenia. W3 jest solidny i przykuwa uwagę swoim nieprzeciętnym wzornictwem. Jest przy tym w stanie znieść wiele niedogodności więc nadaje się na dalekie wyprawy.

+ solidność wykonania

+ dobra ergonomia

+ przycisk 3D/2D oznaczony świecącą ikoną

+ tarcza trybów ekspozycji

+ ciekawy design

- palec w obiektywie

- śliski uchwyt

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły