Fujifilm FinePix Real 3D W1 - pierwsze wrażenia

Przedstawiamy pierwsze wrażenia z użytkowania najnowszego kompaktu Fujifilm, który umożliwia fotografowanie i filmowanie w 3D. FinePix Real 3D W1 jest pierwszym aparatem cyfrowym pozwalającym na takie funkcje, a jest to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch obiektywów i matryc oraz specjalnego wyświetlacza LCD.

Autor: Marcin Falana

2 Wrzesień 2009
Artykuł na: 6-9 minut

FinePix Real 3D jest efektem naturalnej potrzeby człowieka do poszerzania świata swoich doznań estetycznych. Po dygitalizacji obrazu 2D przyszedł czas na cyfrowe podejście do 3D. FujiFilm jako pierwsza firma weszła w ten format, a my mieliśmy okazję jako pierwsi wypróbować najnowsze produkty z linii Real 3D.

Fujifilm FinePix Real 3D W1
Fujifilm FinePix Real 3D W1

Pierwsze wrażenie

FinePix Real 3D robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, po wyjęciu z pudełka zobaczyliśmy dość duży kompakt z przesuwaną w dół przednią klapką. Real 3D W1 jest starannie wykonany, a do jego produkcji wykorzystano najlepsze materiały. Czarną obudowę wykonaną z gładkiego plastiku uzupełnia chromowana obwódka na bocznych ściankach i górze aparatu. W1 nie jest wydmuszką i czujemy do w ręku - waży około 300 g z baterią i kartą pamięci. Co tu dużo mówić, od razu widać, że nie jest to przeciętny kompakt.

Fujifilm FinePix Real 3D W1

Po przesunięciu przedniej klapki w dół widzimy dwa obiektywy i umieszczoną po środku lampę błyskową.

Fujifilm FinePix Real 3D W1 tylna ścianka

Na tylnej ściance znajdziemy 2,8-calowy wyświetlacz LCD i dwie grupy przycisków umieszczonych po jego prawej i lewej stronie. Wszystkie przyciski są podświetlone w dość efektowny sposób. Wyświetlacz pozwala na wyświetlanie zdjęć i filmów w 3D dzięki funkcji Light Directions Control. Obraz 3D na nim wyświetlany robi rewelacyjne wrażenie trójwymiaru. Im zdjęcia mają więcej planów i są one od siebie oddalone tym efekt 3D jest lepszy. Bardzo efektownie prezentują się zdjęcia 3D z jakimś elementem w pierwszym planie. Podczas wyświetlania zdjęć i filmów 3D mamy możliwość dostosowania paralaksy. Po prostu możemy sterować jak zdjęcia czy klatki filmowe nakładają się na siebie, co może być pomocne w uzyskaniu pożądanego efektu 3D.

Ergonomia i funkcje przycisków

Pierwsze na co trzeba uważać podczas korzystania z Real 3D W1 to palce w obiektywie. Po kilku zepsutych zdjęciach zaczynamy pamiętać o tym, że W1 ma dwa obiektywy i trzeba mieć to na uwadze. Przez to, że W1 jest dość ciężki i wykonany z gładkiego plastiku nie łatwo go bezpiecznie trzymać, w czym pomaga smycz na rękę i delikatnie wyprofilowana pod palce przednia klapka.

Z lewej strony wyświetlacza znalazły się od góry przyciski przejścia z trybu foto do wideo, MODE, przycisk manualnej korekty paralaksy i przycisk przełączający z trybu 3D na 2D.

Z prawej strony monitora od góry umieszczono przyciski MENU/OK, przycisk odtwarzania, nawigator, przycisk DISP/BACK, oraz przycisk F, który daje dostęp do menu funkcyjnego. Przyciski nawigatora odpowiadają za jasność wyświetlacza / kasowanie zdjęć, tryby lampy błyskowej, napęd i tryb makro.

szybkie menu funkcyjne - przycisk F

Fotografowanie

FinePix Real 3D pozwala na fotografowanie zarówno w 3D jak i w 2D. My przyjrzymy się przede wszystkim zdjęciom i filmom nagranym w 3D. Niestety efekty działania można obejrzeć tylko na wyświetlaczu W1 lub specjalnie skonstruowanej ramce FinePix REAL 3D V1.

ramka FinePix REAL 3D V1

Zmianę formatu 3D/2D dokonujemy dedykowanym do tego przyciskiem. Podczas fotografowania w 3D/2D do dyspozycji mamy tryby: Auto, scenerie, M - manual, A - preselekcja przysłony, P - program z fleksją, ADV.2D - zaawansowane 2D, ADV.3D.

tryby ekspozycji

Najprościej skorzystać z trybu Auto, który w większości przypadków daje zadowalające efekty. Dla bardziej wymagających FujiFilm przygotowało tryby pólautomatyczne - A i P oraz tryb Manualny. Nie mamy oczywiście takiego zakresu zmian jak lustrzankach ale często łatwiej dostosować program pólautomatyczny niż Auto choćby pod względem czułości ISO. Żeby zmienić parametry ekspozycji czy jej korektę musimy wcisnąć przycisk funkcyjny F i wejść do ostatniej zakładki oznaczonej symbolem korekty ekspozycji +/-. Nie jest to może najszybsza metoda ale da się przyzwyczaić.

manualne ustawianie ekspozycji

Poza tym możemy skorzystać z wielu programów tematycznych, które działają zarówno w 3D jak i 2D

scenerie

Fujifilm dało do dyspozycji użytkowników jeszcze dwa tryby wykorzystujące dwa obiektywy ADV.2D i ADV.3D. Pierwszy z nich pozwala na wybór trzech sposobów fotografowania: TELE/WIDE - aparat wykonuje jednym obiektywem zdjęcie na szerokim kącie, a drugim na zoomie jaki ustawimy, 2-color - aparat robi dwa zdjęcia z różną tonacją kolorystyczną, 2-sensitivity - W1 robi dwa zdjęcia na różnej czułości ISO.

tryb ADV.2D

Tryb ADV.3D pozwala na bardziej kreatywne użycie trybu 3D. Do dyspozycji mamy dwa ustawienia: INTREVAL 3D SHOOTING - przydatne do fotografowania z jadącego samochodu albo samolotu i INDIVID. SHUTTER 3D, który pozwala na uchwycenie przedmiotów makro i krajobrazów za pomocą dwóch wciśnięć migawki. Po wykonaniu zdjęć dostosowujemy je korektą paralaksy, żeby uzyskać wrażenie trójwymiaru.

tryb ADV.3D

Bardziej zaawansowane tryby 3D wymagają trochę więcej wprawy i prób jednak poszerzają możliwości W1. Najtrudniej było osiągnąć satysfakcjonujące efekty w trybie makro, dużo łatwiej natomiast w plenerze, gdzie wyraźnie widać efekt 3D.

Podsumowanie

FinePix Real 3D daje dostęp do fotografii i filmu 3D każdemu, kto jest w stanie zapłacić około 500 euro za ten ciekawy aparat. W naszej redakcji reakcje na ten gadżet były bardzo entuzjastyczne i żywiołowe, a efekty działania robiły wrażenie na każdym.

Interfejs Fujifilm W1 jest dość intuicyjny i po jednym dniu zabawy spokojnie będziemy korzystać z większości funkcji. Podczas korzystania z aparatu warto jedynie zwracać uwagę na palce w obiektywie, a są aż dwa więc prawdopodobieństwo zasłonięcia części zdjęcia jest duże.

Fujifilm FinePix Real 3D W1

Jedynym "ale" jest możliwość przeglądania naszych zdjęć. Nie wyświetlimy ich niestety na ekranie monitora ani na telewizorze. Jedyną możliwością jest ekran W1 lub dedykowana ramka. Istnieje także możliwość wydrukowania zdjęć z W1 w specjalnej technice jednak prace nad nią nadal trwają i według danych FujiFilm wydruki będą dostępne na początku przyszłego roku.

Fujifilm FinePix Real 3D W1

FinePix Real 3D W1 jest propozycją dla kreatywnych gadżeciaży, którzy lubią nowinki techniczne. Może kiedyś powstanie nawet społeczność użytkowników W1, którzy będą się wymieniać swoimi pracami między sobą, bo o publikacji w internecie narazie można zapomnieć.

Z informacji FujiFilm wynika, że firma prowadzi jakieś prace nad systemem pozwalającym na oglądanie zdjęć i filmów 3D wykonanych W1 na ekranie monitora za pomocą okularów 3D. Niezależni producenci także nie próżnują więc możemy mieć nadzieję, że w najbliższym czasie poszerzą się możliwości eksponowania zdjęć 3D.

Mam nadzieję, że Fujifilm FinePix Real 3D W1 stanie się produktem lifestylowym, a nie niszowym i dzięki temu cały Real 3D System będzie się wzbogacał o kolejne elementy i każdy będzie mógł mieć w domu swój własny fotoplastikon.

NazwaFujifilm FinePix Real 3D W1
Typkompakt cyfrowy 3D/2D
Efektywna rozdzielczość10 Mp
Sensor2 x 1/2,3 cala CCD
PamięćSD / SDHC
Rozdzielczość
  • L 4:3 3648 x 2736
  • L 3:2 3648 x 2432
  • M 4:3 2592 x 1944
  • S 4:3 2048 x 1536
Formaty zapisu obrazu
  • 3D - MPO + JPEG, MPO (Multi Picture Format compatibile), 3D-AVI)
  • 2D - JPEG, AVI
ObiektywFujinon 3-krotny zoom optyczny, F3.7(W) - F4.2(T)
Zoom cyfrowy5,7x
PrzysłonaF3.7(W) - F4.2(T)
Tryby pracy3D/2D
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • SP - scenerie
  • M - tryb manualny
  • A - preselekcja przysłony
  • P - program z fleksją
  • ADV.2D - zaawansowane zdjęcia 2D
  • ADV.3D - zaawansowane zdjęcia 3D
Pomiar światłaTTL 256-strefowy, MULTI, PUNKTOWY, CENTRALNIE WAŻONY
Kompensacja ekspozycjitak
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Metody pomiaru ostrościdetekcja kontrastu AF
Tryby pracy autofocusaSingle AF
Czułość
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
Zdjęcia seryjne
Rejestracja filmu640 x 480 pixels / 320 x 240 pikseli (30 kl/s) z dźwiękiem stereo
Monitor LCD2,8-calowy LCD, z możliwością wyświetlania obrazów 3D, 230 tys punktów
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0 (Hi-speed), wyjście wideo (NTSC/PAL)
ZasilanieNP-95 Li-ion - akumulator
Gwint statywutak, 1/4 cala
Obudowaplastik na aluminiowym szkielecie
Wymiary123,6 x 68 x 25,6 mm
Waga260 g bez baterii i karty pamięci
Artykuł na Fotopolis9502
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)