Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
K-5 to obecnie flagowy korpus systemu Pentaksa. Zastępuje model K-7, niosąc takie modyfikacje jak: nową 16,3-megapikselową matryca CMOS, pracującą w szerokim zakresie czułości ISO 80-51200 oraz tryb seryjny 7 kl/s. Nowością jest również filmowanie w rozdzielczości Full HD. Tak jak w przypadku poprzednika, mamy do czynienia z magnezowym i uszczelnionym korpusem oraz 100% pokryciem kadru w wizjerze.
W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Dlaczego korzystamy z danych systemu DxO? Dlatego, że DxO jest jedynym serwisem testującym matryce w oparciu tylko i wyłącznie o RAW-y. Na żadnym etapie analizy surowe pliki nie są "wywoływane". Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora i nie ma na nią wpływu stosowanie tej czy innej "wywoływarki". Dzięki temu prezentowane dane są wiarygodne i będzie można je łatwo porównywać z danymi, które pojawią się w kolejnych testach.
DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.
Rzeczywista czułość matrycy
W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że czułość ISO z jaką ustawimy w aparacie nie zawsze odpowiada rzeczywistej czułości matrycy na światło. Nie trudno zgadnąć, że producent przeważnie "naciąga" wyniki w górę, co może doprowadzić do sytuacji, że np. zamiast ISO 3200, tak naprawdę dysponujemy czułością ISO 2700. Poniższy wykres prezentuje rzeczywistą (zmierzoną) czułość matrycy oraz wyidealizowaną linię odniesienia.
W przypadku K-5 rzeczywista czułość matrycy niemal pokrywa się z deklarowaną. Największy błąd notujemy dla ISO 80, z tym że jest to czułość uzyskiwana w sposób sztuczny, a więc też rzadko stosowana.
Stosunek sygnału do szumu
Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach. Im wyższa wartość na pionowej osi (dB), tym obraz jest mniej zaszumiony.
Pentax K-5 charakteryzuje się bardzo niskim poziomem szumu, nawet na wysokich ISO. 16.3-megapikselowa matryca, na daną chwilę, osiąga najlepsze wyniki spośród wszystkich matryc APS-C. Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że ISO 1600 i 3200 nie odbiegają znacząco od siebie pod względem generowanego szumu.
Zakres dynamiczny
Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem, jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop.
Dla najniższej czułości zakres dynamiczny osiąga bardzo wysoką wartość 14,12 EV. Warto zauważyć, że do ISO 400 możemy cieszyć się bardzo przyzwoitą dynamika (12 EV).
Zakres tonalny
Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca.
W tej kategorii Pentax również osiąga wysokie wyniki, rejestrując dla najniższej czułości ponad 9-bitową głębię odcieni szarości.
Podsumowanie działu
Matryca K-5 jest najbardziej udaną konstrukcją japońskiego producenta. Wyróżnia się niesamowicie niskim poziomem szumu, szerokim zakresem dynamicznym oraz doskonałą tonalnością. Na dzień dzisiejszy jest to najlepszy sensor APS-C, jaki kiedykolwiek powstał.
+ niski poziom szumu na wysokich ISO
+ rekordowy zakres dynamiczny
+ szeroki zakres tonalny
+ rzeczywiste czułości zgodne z deklarowanymi