Pentax K-5 - Budowa i obsługa

K-5 to obecnie flagowy korpus systemu Pentaksa. Zastępuje model K-7, niosąc takie modyfikacje jak: nową 16,3-megapikselową matryca CMOS, pracującą w szerokim zakresie czułości ISO 80-51200 oraz tryb seryjny 7 kl/s. Nowością jest również filmowanie w rozdzielczości Full HD. Tak jak w przypadku poprzednika, mamy do czynienia z magnezowym i uszczelnionym korpusem oraz 100% pokryciem kadru w wizjerze.

Autor: Damian Bednarzak

21 Styczeń 2011
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści




Optyka i sensor
K-5 wyposażony został w znane mocowanie obiektywów KAF2, obsługujące nie tylko wszystkie obiektywy AF z mocowaniem Pentaksa, ale także manualną optykę tej firmy w wersji A oraz najstarsze szkła z linii M i K. Można również podłączać przez przejściówki i używać obiektywów M42, zachwowując kompatybilność, co nie jest do końca oczywiste w aparatach konkurencji. Z manualnymi obiektywami działa pomiar światła, potwierdzenie ostrości oraz redukcja drgań SR.

K-5 sprzedawany jest najczęściej jako komplet z obiektywem Pentax DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL WR lub, w droższej konfiguracji, z obiektywem Pentax DA 18-135 mm f/3.5-5.6 AL IF DC WR, zawierającym ultradźwiękowy silnik DC. W ofercie są także zestawy z dwoma kitami, wspomnianym 18-55 mm oraz DA 55-200 mm f/4-5.6 AL WR. Zaletą tych dwóch jest szybkie ustawianie ostrości, a wadą dosyć głośna praca (napęd przenoszony jest z korpusu). Należy zauważyć, że każdy z powyższych kitów uszczelniony jest przed wilgocią i kurzem.

Pentax DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL WR


Główną cechą odróżniającą K-5 od K-7 jest nowa 16,3-megapikselowa matryca CMOS, o wymiarach APS-C (współczynnik 1,5x). Może ona pracować w bardzo szerokim zakresie czułości: ISO 100-12800 (z rozszerzeniem o ISO 80 oraz ISO 51200). Matryca chwalona jest za bardzo dobre zachowanie na wysokich czułościach oraz wierne odwzorowanie barw, ale o tym w części poświęconej jakości zdjęć. Tradycyjnie dla Pentaksa, K-5 posiada system stabilizacji oraz czyszczenia (ultradźwiękowego) matrycy.

Wizjer/system podglądu
Wizjer jest bez wątpienia mocną stroną Pentaksa K-5. Oferuje on 100% pokrycie kadru oraz powiększenie rzędu 0,92x. W połączeniu z jasną matówka typu Natural-Bright-Matte III umożliwia komfortowe kadrowanie oraz precyzyjne sterowanie głębią ostrości. Warto dodać, że matówki są wymienne, więc można je dobierać w zależności od potrzeb. Sam wizjer, jak przystało na konstrukcję półprofesjonalną, oparty jest na pryzmacie pentagonalnym, co jak wiadomo przekłada się na jasność obrazu. Korekcja dioptrii w zakresie -2,5 do +1,5 dioptrii umożliwi wygodne korzystanie z wizjera osobom z wadą wzroku.


Poniżej przedstawiamy rozkład punktów AF oraz informacje wyświetlane w wizjerze. Warto zwrócić uwagę, że nowy Pentax wyświetla wszystkie najważniejsze parametry, dzięki czemu nie musimy często odrywać oka od wizjera.


Na pochwałę zasługuje także bardzo dobre wytłumienie komory lustra. Podczas robienia zdjęć nie zwracamy na siebie przesadnej uwagi, lustro "klapie" miękko i dostojnie. Co więcej w trybie Live View (także podczas zdjęć seryjnych) lustro pozostaje cały czas podniesione - słychać jedynie delikatny szelest migawki.

Podczas kadrowania na statywie oraz nagrywania wideo przydaje się podgląd na żywo. W stosunku do K-7 poprawiono szybkość ustawiania ostrości w trybie detekcji kontrastu oraz dodano futurystycznie wyglądający efekt powiększania obrazu podczas ostrzenia. W trybie Live View możemy wyświetlać podstawowe ustawienia, histogram oraz poziomicę.


Wyświetlacze LCD
Identycznie jak w przypadku poprzednika, K-5 posiada 3-calowy o wysokiej rozdzielczości (VGA, 921 tys. punktów) monitor LCD. Dzięki niemu podgląd i ocena wykonanych zdjęć należą do przyjemności, jego walory docenią także fani kadrowania w trybie Live View.


Jak przystało na lustrzankę kierowaną do zaawansowanych użytkowników, na górnej ściance nie zabrakło monochromatycznego wyświetlacza LCD. Przyznajemy, że informacje na nim podawane są w bardzo czytelny sposób. Tym czego konkurencja mogła by uczyć się od Pentaksa to równomierne i gustowne podświetlenie górnego wyświetlacza - w tym przypadku na kolor zielony. Według nas jedyną wadą jest sposób włączania/wyłączania podświetlenia - by to zrobić musimy zagłębiać się w menu aparatu. Dostępne są także dwa stopnie jasności podświetlenia, w zależności od potrzeby lub upodobań.

podswietlenie górnego LCD


Lampa błyskowa
Parametry wbudowanej lampy błyskowej prezentują się następująco: liczba przewodnia 13 dla ISO 100, czas synchronizacji 1/180 sekundy. Pozytywnie oceniamy moc oraz wysoką pozycje lampy po podniesieniu. Nieco gorzej jest z czasem synchronizacji, ale zapewne większość zaawansowanych użytkowników będzie korzystało z zewnętrznej lampy błyskowej, gdzie czas synchronizacji w trybie HSS wynosi nawet 1/8000 sekundy. Wbudowana lampa ma wiele trybów pracy, takich jak: redukcja czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami, synchronizacja z długimi czasami z błyskiem na drugą kurtynę, bezprzewodowe sterowanie zewnętrznymi lampami błyskowymi z zachowaniem P-TTL.

lampa błyskowa


Zasilanie
Idetycznie jak w przypadku K-7, dedykowany akumulator ma oznaczenie D-LI90 i pojemność1860 mAh. Bateria przytrzymywana jest przez zatrzask chroniący ją przed przypadkowym wypadnięciem, a klapka zamykana jest obrotowym zamkiem. Wszystko po to by przystosować aparat do trudnych warunków użytkowania. Dzięki ogromnej pojemności, na jednym ładowaniu jesteśmy w stanie wykonać nawet 1000 zdjęć. Mamy również możliwość podłączenia dedykowanego uchwytu pionowego lub w przypadku korzystania w studio zasilacza (K-AC50).


Pamięć
Nowy Pentax wykorzystuje dobrze wszystkim znany typ kart pamięci SD. Jak na nowoczesną konstrukcję przystało wspiera także najnowszą odmianę SDXC (po ukatualnieniu firmware).

slot karty pamięci


Złącza
Większość złącz zostało umieszczonych na lewej ściance aparatu. Pod dużą klapką znajdziemy złącza: HDMI, PC oraz zasilacza. Podczas rejestracji filmów możliwe jest nagrywanie dźwięku przez zewnętrzny mikrofon, jego gniazdo znajduje się również na lewej ściance aparatu. Jako ostatnie do omówienia pozostało gniazdo wężyka spustowego, które jako jedyne znajdziemy na prawej ściance.

złącza


Podsumowanie działu
Główną zaletą K-5 jest nowoczesna, 16,3-megapikselowa matryca CMOS oraz wizjer o 100% pokryciem kadru. Dobrze należy ocenić także główny monitor LCD, a zganić sposób włączania i wyłączania górnego wyświetlacza. Na plus wyróżnia się także wydajna bateria.

+ świetny wizjer z 100% pokryciem kadru
+ wydajny akumulator
+ obsługa kart SDXC
+ bogata ilość złącz, w tym HDMI

- uciążliwe włączanie i wyłączanie podświetlenia górnego LCD

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj