Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
K-5 to obecnie flagowy korpus systemu Pentaksa. Zastępuje model K-7, niosąc takie modyfikacje jak: nową 16,3-megapikselową matryca CMOS, pracującą w szerokim zakresie czułości ISO 80-51200 oraz tryb seryjny 7 kl/s. Nowością jest również filmowanie w rozdzielczości Full HD. Tak jak w przypadku poprzednika, mamy do czynienia z magnezowym i uszczelnionym korpusem oraz 100% pokryciem kadru w wizjerze.
Zdjęcia tablicy Gretaga zostały wykonane z wyłączoną redukcją szumu, na domyślnych ustawieniach. W stosunku do poprzednika poprawę jakości zdjęć widać gołym okiem. W K-5 nawet ISO 800 nie jest obarczone szumem, a ISO 1600 nadal nadaje się do wysokiej jakości wydruków. Dopiero powyżej ISO 3200 powinniśmy zastanowić się, czy nie ma sposobu aby zmniejszyć czułość matrycy. Zdjęcia wykonane na ISO 6400 oraz ISO 12800, chociaż nadal użyteczne, to obarczone są już zauważalnymi przebarwieniami. Ostatnią z podstawowych czułości jest ISO 25600 - jej oraz rozszerzonej ISO 51200 powinniśmy używać jedynie przy miniaturowych zdjęciach, zamieszczanych w internecie.
Przyjrzyjmy się teraz działaniu redukcji szumu dla wysokich czułości ISO. W modelu K-5 zastosowano trzy poziomy redukcji szumów: niska, średnia oraz silna. Poniżej przedstawiamy zestawienie wykonane przy czułości ISO 1600 oraz ISO 6400:
Reprodukcja szczegółów
Większym wyzwaniem dla aparatów jest odwzorowanie sceny zawierającej dużą liczbę detali. Jak widać na poniższych kadrach, zdjęcia w zakresie ISO 80-400 są niemal nierozróżnialne i jednocześnie charakteryzują się bardzo dobrą reprodukcją szczegółów. Kryzys następuje wraz momentem ustawienia ISO 1600, kiedy to drobny szum zaczyna degradować obraz. Dużą różnicę jakością zauważamy także między ISO 6400 i ISO 12800, co oznacza, że aby uzyskać w miarę czyste zdjęcie, nie powinniśmy przekraczać ISO 6400. Wyższe czułości wiążą się z dużym zaszumieniem i niską reprodukcją sczegółów, co jest naturalne dla obecnych lustrzanek cyfrowych. O ile osiągi samej matrycy pozostawiają w tyle aparaty konkurencji, to w przypadku zdjęć JPEG zauważamy niewielką przewagę Nikona D7000, natomiast podobnie rezultaty możemy osiągnąć przy pomocy Canona 60D oraz 7D.
Użytkownicy Pentaksów mają do dyspozycji 9 stopni wyostrzenia ze standardowym ustawieniem na 4. Możemy także zaznaczyć opcję Precyzyjna ostrość, co dodatkowo podniesie poziom wyostrzania na zdjęciu. Poniżej prezentujemy zestawienie co trzeciej wartości wyostrzenia:
Reprodukcja kolorów
Pentax K-5 nie ma problemów z wierną reprodukcją kolorów (oczywiście pod warunkiem, że prawidłowo zinterpretuje temperaturę barwową światła). Zadowoleni jesteśmy także z szerokiego zakresu tonalnego, który to pozwala na reprodukcję nawet delikatnych przejść kolorystycznych, np. na twarzy modela. Zaletą nowego Pentaksa jest to, że nawet zdjęcia wykonane na wysokich czułościach charakteryzują się poprawnym nasyceniem kolorów - nie są wyblakłe.
Podsumowanie działu
Główną zaletą K-5 są bardzo wysokiej jakości zdjęcia. Rzadko się zdarza, aby aparat pod każdym względem - poziomu szumu na wysokich ISO, reprodukcji szczegółów oraz kolorów - osiągał wysokie wyniki. Osobom zastanawiającym się czy wybrać poprzednika K-7 czy zainwestować w nowego K-5 podpowiadamy, że różnica w jakości zdjęć generowanych przez te dwa korpusy jest ogromna.
+ niski poziom szumu na wysokich ISO
+ reprodukcja szczegółów
+ odwzorowanie barw