Najlepsze książki fotograficzne 2013

Autor: Marcin Grabowiecki

22 Grudzień 2013
Artykuł na: 49-60 minut
Książka fotograficzna zdobywa zasłużenie coraz większe uznanie, stając się jednym z najważniejszych sposobów opowiadania historii za pomocą fotografii. W tym roku po raz pierwszy postanowiliśmy poprosić 12 specjalistów (twórców książek, właścicieli księgarni fotograficznych, kuratorów, grafików, fotografów) o podzielenie się z nami tytułami ich ulubionych książek mijającego roku. Zobaczcie jakie photobooki wybrali: Franek Ammer, Kuba Dąbrowski, Joanna Kinowska, Krzysztof Kowalski, Adam Mazur, Rafał Milach, Ania Nałęcka, Paweł Rubkiewicz, Maga Sokalska, Marta Szymańska, Paweł Szypulski oraz Marcin Grabowiecki.

Krzysztof Kowalski

Lucas Blalock "Windows Mirrors Tabletops"

Lucas Blalock "Windows Mirrors Tabletops"Morel

Fotografia Blalocka bazuje na przeciwieństwach. Z pozoru tradycyjna praktyka, wielki format, martwa natura, użycie przedmiotów codziennego użytku, a z drugiej strony cyfrowa obróbka, skanowanie, multiplikacja, wykorzystywanie prostych zabiegów w Photoshopie. Blalock studiuje medium fotografii, stawia pytania o jej rolę w cyfrowym, przesyconym nią świecie.

Jason Fulford "Hotel Oracle"

Jason Fulford "Hotel Oracle"The Soon Institute

Muszę przyznać, że mam słabość do Fulforda. Może jego tegoroczna książka nie jest tak dobra jak "The Mushroom Collector", ale i tak trzyma poziom. Sposobu w jaki prezentuje swoje prace, czy to w książce, na wystawie czy na swojej stronie www nie da się podrobić. W "Hotel Oracle" jak zwykle umiejętnie łączy tekst z doskonale wyedytowanymi fotografiami. Jak nie uwielbiać artysty, które swoje książki nazywa Raising Frogs for $$$.

Bownik "Disassembly"

Bownik "Disassembly"Mundin

Od dawna nie pojawił się w Polsce tak dobry photobook. Niezwykle skonstruowany. Kiedy przy swoich dwumetrowych odbitkach Bownik zazwyczaj każe nam zrobić krok w tył, w Disassembly (Demontażu) robi na odwrót. Rozbiera nie tylko kwiaty, ale także swoje fotografie na części pierwsze. Odwołuje się do klasyki, studiuje oklepany motyw w fotografii a przy okazji sprawia, że fotografie wydają się być bardzo aktualne. Książce towarzyszy świetny wywiad Kuby Śwircza z artystą.

Krzysztof Kowalski - pochodzi z Jeleniej Góry, mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwent Akademii Fotografii, student Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie. Fotograf i założyciel Super Salonu, sklepu z książkami i magazynami o kulturze współczesnej w Warszawie. (www.supersalon.org)

1. Wstęp

2. Franek Ammer

3. Kuba Dąbrowski

4. Marcin Grabowiecki

5. Joanna Kinowska

6. Krzysztof Kowalski

7. Adam Mazur

8. Rafał Milach

9. Ania Nałęcka

10. Paweł Rubkiewicz

11. Maga Sokalska

12. Marta Szymańska

13. Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
Fotografując galopującego konia jako pierwszy na świecie, Eadward Muybridge stawia sobie pomnik sam, jeszcze za życia. Sto lat później Guy Delisle ściąga go z piedestału i przepisuje tę historię...
8
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
Takie niebo jak na okładce książki Fergusona widziałam może kilka razy w życiu: wielkie, ale nieprzytłaczające. I niewiarygodnie rozgwieżdżone. W Big Sky australijski fotograf łączy...
14
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Ten mały i niedrogi kolorymetr pozwoli na łatwe skalibrowanie monitora nawet totalnemu laikowi. Dawid Markoff sprawdza, jak Calibrite Display 123 działa w praktyce.
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)