Aberracja chromatyczna

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Grudzień 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22.

Schemat rozłożenia aberracji w kadrze dla ogniskowej 14 mm:

Schemat rozłożenia aberracji w kadrze dla ogniskowej 24 mm:

Sigma 14-24 f/2.8 DG DN ART miała być obiektywem doskonale radzącym sobie z aberracją chromatyczną. Udało się to połowicznie. Choć sytuacja bardzo dobrze prezentuje się przy ogniskowej 14 mm (mocniejsza aberracja będzie ewentualnie widoczna jedynie w samych rogach kadru) to pogorsza się w przypadku długiego krańca, gdzie na jej wystąpienie będziemy narażeni właściwie w całym zakresie przysłon na całej powierzchni kadru.

Czy jednak wyniki pomiarowe mają realne przełożenie na rzeczywiste rezultaty? W przypadku ogniskowej 24 mm maksymalny rozmiar aberracji wyniesie raptem 0,45 px, co raczej  na pewno nie będzie widoczne gołym okiem podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych i bardzo łatwe do usunięcia na etapie edycji pliku RAW. Podczas testów w praktyce aberracja dużo bardziej uwidaczniała się w przypadku ogniskowej 14 mm, jednak i w tym wypadku nie stanowiła ona dużego problemu.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

14 mm, f/2.8

24 mm, f/2.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
4
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)