Aberracja chromatyczna

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Grudzień 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22.

Schemat rozłożenia aberracji w kadrze dla ogniskowej 14 mm:

Schemat rozłożenia aberracji w kadrze dla ogniskowej 24 mm:

Sigma 14-24 f/2.8 DG DN ART miała być obiektywem doskonale radzącym sobie z aberracją chromatyczną. Udało się to połowicznie. Choć sytuacja bardzo dobrze prezentuje się przy ogniskowej 14 mm (mocniejsza aberracja będzie ewentualnie widoczna jedynie w samych rogach kadru) to pogorsza się w przypadku długiego krańca, gdzie na jej wystąpienie będziemy narażeni właściwie w całym zakresie przysłon na całej powierzchni kadru.

Czy jednak wyniki pomiarowe mają realne przełożenie na rzeczywiste rezultaty? W przypadku ogniskowej 24 mm maksymalny rozmiar aberracji wyniesie raptem 0,45 px, co raczej  na pewno nie będzie widoczne gołym okiem podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych i bardzo łatwe do usunięcia na etapie edycji pliku RAW. Podczas testów w praktyce aberracja dużo bardziej uwidaczniała się w przypadku ogniskowej 14 mm, jednak i w tym wypadku nie stanowiła ona dużego problemu.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

14 mm, f/2.8

24 mm, f/2.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)