Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.
Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22
Świetne wyniki pod względem rozdzielczości i dystorsji musiały mieć swoją cenę. Szkło bardzo kiepsko niestety wypada pod względem winietowania (różnica w jasności ponad 1,7 EV między środkiem a brzegami kadru), które w przypadku najszerszego kąta zachodzi niemal do samego środka kadru i utrzymuje się na wysokim poziomie nie tylko przy szeroko otwartej przysłonie, ale w zasadzie w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Plusem jest to, że winieta wraz z przymykaniem przysłony i wydłużaniem ogniskowej robi się bardziej wyrównana, co sprawi, że użytkownik nie będzie dostrzegał aż tak dużej różnicy w jasności między brzegami a środkiem kadru. Cały czas będzie jednak obecna.
Sytuację poprawia możliwość skorzystania z profilu obiektywu, który pozwoli skorygować tę wadę w aparacie, lub na etapie obróbki, jednak i w tym wypadku trudno będzie liczyć na wzorowe rezultaty.