Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

79%

Dziś sprawdzamy, czy pierwszy w historii Canona, obiektyw łączący ogniskową 85 mm, światło f/1.4 oraz stabilizowany i zaawansowany układ optyczny, to portretówka na jaką czekali wymagający fotografowie.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Maj 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Aberracja chromatyczna to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak wysokiej jakości precyzyjne elementy zastosowane w modelu EF 85 mm f/1.4L IS USM mają za zadanie minimalizować niepożądane przebarwienia kontrastowych fragmentów planu fotograficznego.

Największą aberrację chromatyczną zaobserwowaliśmy na f/1.4 - jej wartość wyniosła 0.79 px. Warto jednak zauważyć, że anomalia wystąpiła w środkowej część planu fotograficznego, a nie na brzegach.

W większości sytuacji zdjęciowych aberracja chromatyczne nie powinna być wyjątkowo problematyczna. Niemniej jednak trzeba mieć na uwadze, że w pewnych warunkach może już być widoczna - przede wszystkim w nieostrościach, gdzie objawi się jako charakterystyczne zabarwienie kontrastowych fragmentów kadru. Na szczęście wraz z przymykaniem przysłony, anomalia dosyć szybko malała i zajmowała również znacznie mniejszą część kadru.

Reasumując, pod względem korygowania aberracji chromatycznej Canon wypadł poprawnie. Jednak do portretowej Sigmy 85 mm f/1.4 DG HSM Art mu po raz kolejny trochę zabrakło. Stałka z serii Art zanotowała mniejszą anomalię wynoszącą 0.65 px. Poza tym typowe przebarwienia występowały jedynie w samych rogach kadru, dzięki czemu reszta planu fotograficznego była wolna od tej wady optyki.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/1250s, f/1.4, ISO 100

1/8000s, f/1.4, ISO 100
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły