Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Na papierze Sigma 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM ART ma wszystko, by okazać się pogromcą jasnych systemowych zoomów reporterskich. Jednak, czy ambitne plany producenta znajdą potwierdzenie w praktyce?

Autor: Michał Chrzanowski

25 Sierpień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Sigma nie może poszczycić się rewelacyjnie korygowaną aberracją chromatyczną. Niemniej jednak na tle systemowych reporterskich zoomów prezentuje się ona dobrze. Przykładowo - odpowiednik Nikona zanotował zdecydowanie słabsze rezultaty. Wada - w zależności od wybranej ogniskowej i przysłony - wahała się od 2 do 6 px.

Sigma natomiast swój najsłabszy rezultat zanotowała na kombinacji 70 mm i f/2.8 - aberracja chromatyczna wyniosła 2.47 px. Nieco lepszy wynik zaobserwowaliśmy na ogniskowej 24 mm i f/2.8 - 2 px. Jednak w tym przypadku aberracja chromatyczna była mocniej widoczna w rogach planu fotograficznego. Z kolei dla duetu 50 mm i f/4 testowana anomalia wyniosła 1.29 px.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej.

ogniskowa 24 mm i przysłona f/2.8

ogniskowa 50 mm i przysłona f/4

ogniskowa 70 mm i przysłona f/2.8

 

Jednak przy ocenie aberracji chromatycznej trzeba pamiętać także o jej rozkładzie - jaki procent planu fotograficznego zajmuje. W przypadku Sigmy anomalia w postaci kolorystycznych przebarwień kontrastowych fragmentów kadru wystąpiła jedynie na jego brzegach (wyjątek stanowi tylko ogniskowa 50 mm i f/4). W efekcie na zdjęciach - także na ich większych zbliżeniach 1:1 - trudno jest doszukać się wyraźniej aberracji chromatycznej.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)