Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
81%
Na papierze Sigma 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM ART ma wszystko, by okazać się pogromcą jasnych systemowych zoomów reporterskich. Jednak, czy ambitne plany producenta znajdą potwierdzenie w praktyce?
Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla danych ogniskowych.
Reporterski zoom Sigmy ma dobrze - choć nie perfekcyjnie - skorygowaną dystorsję obrazu w całym zakresie ogniskowania. Najwięcej problemów przysporzył oczywiście najszerszy kąt 24 mm, gdzie zaobserwowaliśmy klasyczną beczkę na poziomie 0.86%. Oznacza to, że w praktyce zniekształcenia obrazu mogą być już zauważalne - w szczególności, gdy w kadrze znajdzie się dużo linii. Jednak jest to typowe zachowanie dla szerokiego kąta.
Z kolei po wybraniu dłuższych ogniskowej - takich jak 50 mm i 70 mm - zmieniła się charakterystyka dystorsji. W naszym laboratorium odnotowaliśmy typową poduszkę, której wartość wyniosła odpowiednio -0.39% i -0.61%. Nie są to więc ogromne wartości dystorsji. Dzięki temu w praktyce wszelkie zniekształcenia obrazu nie powinny negatywnie wpływać na ostateczny wygląd zdjęć.
Poniżej prezentujemy profil dystorsji uzyskany dla trzech ogniskowych oraz zdjęcia przykładowe ukazujące tę wadę układu optycznego.