Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
80%
Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.
Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla skrajnych ogniskowych.
Najmłodszy reprezentant zaawansowanej rodziny M.Zuiko PRO charakteryzuje się sporą dystorsją – zwłaszcza na ogniskowej 12 mm, gdzie anomalia wyniosła aż 2,52%. Jednak mogliśmy się tego spodziewać po tego typu konstrukcji optycznej. Tak więc podczas fotografowania na najszerszej ogniskowej musimy pogodzić się z faktem, że zdjęcia będą charakteryzować się widocznymi zniekształceniami obrazu - zwłaszcza, gdy w kadrze znajduje się dużo linii. Z kolei wybierając przeciwległą ogniskową 100 mm zmianie ulegnie zarówno wartość jak i charakterystyka tej wady układu optycznego. Dystorsja poduszkowa wyniosła -0,89%, przez co nie powinna być już tak uciążliwa na zdjęciach.
Poniżej prezentujemy profil dystorsji uzyskany dla skrajnych ogniskowych oraz zdjęcia przykładowe ukazujące tę wadę układu optycznego.
ogniskowa 12 mm
ogniskowa 100 mm