Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
80%
Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
ogniskowa 12 mm
ogniskowa 100 mm
Olympus całkiem nieźle poradził sobie w kwestii rozmycia obrazu, choć też nie jest idealnie. Wprawdzie będzie ono zauważalne na całej powierzchni kadru, a miejscami nawet denerwujące, niemniej jednak różnice pomiędzy poszczególnymi częściami planu fotograficznego (dla skrajnych ogniskowych) nie będą bardzo duże. Znajdzie to więc przełożenie w ogólnej jakości obrazu, która będzie relatywnie wyrównana w całej rozpiętości kadru. Niestety w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego o stałym świetle f/4 nie możemy liczyć na imponujące i wyjątkowo plastyczne rozmycia nieostrości. Nie oznacza to jednak, że nie uda nam się odseparować fotografowanego obiektu od tła. Po prostu otrzymany efekt nie będzie tak miękki i spektakularny jak w przypadku jaśniejszych szkieł – głównie porterowych. Ale przecież też nie tego powinniśmy oczekiwać od uniwersalnego zoomu, który ma sprawdzić się w różnych warunkach.
Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
ogniskowa 12 mm
ogniskowa 100 mm
W przypadku odbitki 20x30cm wykonanej na przysłonie f/4 obraz będzie ostry - a miejscami nawet zbyt ostry - w całej rozpiętości kadru, bez względu na użytą ogniskową. Co więcej, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska w całym zakresie przysłon, co znajdzie wymierne przełożenie w jakości wykonywanych zdjęć. Za takie osiągi należy pochwalić producenta, ponieważ świadczą one o dobrym układzie optycznym obiektywu.
Rozmycie w praktyce - ogniskowa 12 mm i f/4
Rozmycie w praktyce - ogniskowa 100 mm i f/4