Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
82%
Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości.
Aberracja chromatyczna to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak jak obiecywał producent, zaawansowany układ optyczny o specjalnej budowie sprawi, że nowy Olympus będzie praktycznie zupełnie pozbawiony tej wady. Niestety były to jedynie marketingowe hasła i słowa rzucone na wiatr. W praktyce okazało się, że aberracja chromatyczna to najsłabiej korygowana wada całego układu optycznego.
Największą anomalię zanotowaliśmy na najszerzej otwartej przysłonie f/1.2. Jej wartość wyniosła 2.22 piksela. Jednak równie wysokie wyniki zaobserwowaliśmy również na innych przysłonach. Martwić może także sama charakterystyka aberracji, która wypełniła znaczną część kadru i skoncentrowała się wokół centrum planu fotograficznego. W praktyce wyraźne przebarwienia kontrastowych fragmentów zdjęcia są już bardzo widoczne, co może zepsuć ogólny odbiór fotografii. Oczywiście anomalia ta jeszcze bardziej uwydatnia się na powiększeniach.
Aberracja w praktyce