Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

82%

Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?

Autor: Michał Chrzanowski

31 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Na pokładzie nowego M.Zuiko znajdziemy zaawansowany system MSC (Movie & Still Compatible), który do ustawiania ostrości porusza tylko jedną soczewkę. Tak więc zastosowany mechanizm wpływa zarówno na prędkość działania AF, jak i redukcję odgłosów towarzyszących podczas ustawiania ostrości.

W praktyce otrzymujemy bardzo sprawnie, płynnie i przede wszystkim wyjątkowo szybko działający system autofokusa. Przeostrzanie z planu dalekiego na bliski trwa zaledwie 0,1 sekundy, co jest fenomenalnym wynikiem! Co więcej, obiektyw ani myśli zwalniać nawet podczas fotografowania w ciemniejszych pomieszczeniach.

Poza tym M.Zuiko korzysta z systemu wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu obiektywu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedni element optyki jest nieruchomy, co umożliwia korzystanie z nakręcanych filtrów o średnicy 62 mm.

Pochwalić musimy także minimalną odległość ostrzenia, która wynosi jedynie 19,5 cm. Ten fakt w połączeniu z ogniskową o ekwiwalencie 50 mm, przysłoną f/1.2 i maksymalnym powiększeniem 0.22x zapewni ciekawą plastykę obrazu, bardzo małą głębię ostrości oraz wyjątkowo miękkie rozmycie dalszego planu, co w praktyce przełoży się na efektywne wyeksponowanie fotografowanego obiektu z bliskiej odległości.

Nowy Olympus został również wyposażony w charakterystyczne dla konstrukcji z serii M.Zuiko Pro sprzęgło manualnego ustawiania ostrości. Dzięki niemu otrzymujemy szybkie przełączanie z AF na MF przez zmianę położenia pierścienia ostrzenia. Po jego przesunięciu w stronę bagnetu uzyskujemy dostęp do czytelnej skali odległości hiperfokalnej, która ułatwia ręczne ustawianie ostrości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)